Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Nog minder dan een goudvis!

Meer dan duizend ondernemers kwamen afgelopen woensdag bij elkaar in Martiniplaza om inspiratie op te doen.  Ze waren op zoek naar ideeën en advies om hun onderneming verder te laten groeien. Een keur aan sprekers, goeroes en inspirators waren ingevlogen uit binnen- en buitenland. Het resulteerde dan ook in een bruisende, dynamische dag met een afwisselend en inspirerend programma. Eén van de sprekers was Rik Vera van Nexxworks. Wat hij in zijn presentatie over extreme klantgerichtheid vertelde sloot precies aan bij mijn overtuiging over de eisen waaraan goede en effectieve radio- of televisiecommercials moeten voldoen.

De keuze is reus-achterlijk
Rik vertelde over de snel veranderende wereld door de digitalisering. Een overload aan informatie en communicatie die op consumenten afkomt, via zeer veel kanalen. Ook het aantal aanbieders en de keuze aan producten is enorm gegroeid. Hij stelde dat bedrijven er vooral voor moeten zorgen, dat het klanten weinig moeite kost om met hun producten en diensten interactie te hebben. Hij gaf als voorbeeld de mogelijkheid om te kunnen betalen met een ‘selfie’ bij een webshop. Deze nieuwe manier van gemakkelijk afrekenen is in ontwikkeling bij Alibaba.com, u weet wel de snelst groeiende webwinkel uit Azië met het grootste online assortiment.

Nog meer gemak AUB!
En waarom zullen wij deze nieuwe vormen van gemak steeds meer gaan zien? Omdat mensen steeds ongeduldiger worden, steeds meer gemak willen, uit steeds meer aanbod kunnen kiezen en steeds minder moeite willen doen. Het moet snel en makkelijk. Consumenten zijn onder meer ongeduldiger geworden door het feit dat ze steeds minder goed in staat zijn om zich te concentreren. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat wij ons gemiddeld minder dan 8 seconden achter elkaar kunnen concentreren. Terwijl een goudvis een aandachtspanne heeft van 9 seconden!

Heeft u nog tijd voor 4 tips?
En dat brengt mij dan ook bij 4 eenvoudige tips over het maken van effectieve reclame, die 20 jaar geleden al van toepassing waren, maar nu nog veel meer gelden. Vooral omdat het steeds moeilijker is om de aandacht van uw potentiele klant vast te houden.

1. Entertain en zorg voor plezier
Informatie is saai, zeker als het veel over de adverteerder gaat. En consumenten die nog niet echt op zoek zijn naar uw product of dienst zijn zo weer afgeleid. Entertainment geeft plezier en daar willen mensen wél hun tijd en ook hun geld aan besteden.

2. Wees spraakmakend
Niet bang zijn voor kritiek. Maak een spraakmakende commercial, desnoods schokkend. Er zullen vast mensen zijn die zich er aan gaan ergeren. Maar er zullen veel mensen meer zijn die jouw boodschap leuk en verrassend vinden en er dan over praten en jouw bedrijf onthouden.

3. Intrigeer met een spannend verhaal
Zorg dat ze vanaf de eerste seconden aan je lippen hangen. Met een verhaal wat de luisteraar of kijker raakt. Dus met een story die door abnormale wendingen of door het bewust weglaten van informatie zorgt voor engagement.

4. Laat die vierde tip maar zitten!
Het heeft u al veel te veel moeite gekost om tot hier te lezen. Wilt echt veel meer weten om uw reclame effectiever, opvallender en leuker te maken? Wilt u ontdekken hoe het werkt om onderscheidende reclame te maken en de komende jaren weer lekker te groeien? Stuur dan een mailtje naar commercie@rtvnoord.nl