Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

5 Manieren om zichtbaar te blijven tijdens de Coronacrisis

Wellicht wordt u hard getroffen in deze tijden van Corona. Moet uw zaak sluiten of lijkt het zakendoen onzeker. Ondanks de onzekerheid (want die voelen we allemaal), kunt u nog wel blijven werken aan uw business. Als ik ondernemers één advies mag geven in deze rare tijd: blijf zichtbaar. Want het gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ is geen verzinsel. Horen of zien uw klanten niets meer van u? Dan zullen ze kijken naar uw collega’s, die wél zichtbaar zijn. Daarom vandaag: 5 manieren om zichtbaar te blijven tijdens de coronacrisis.

Zichtbaar blijven bij uw doelgroep (tijdens de coronacrisis) heeft een heel groot voordeel, wanneer we kijken naar de psychologie. Bent u veel zichtbaar bij uw (potentiele) klant? Dan treedt het Mere Exposure effect op. Het is een term uit de sociale psychologie. Het is onderzocht dat mensen herhaaldelijk worden blootgesteld aan een bepaalde stimulus, zij een positieve attitude hebben richting die stimulus. En nu in gewone-mensen-taal: Wanneer u vaak te zien/horen bent voor uw klant, zullen zij een positiever beeld van u hebben. Klanten zijn dan eerder geneigd bij u te kopen, ongeacht wat uw boodschap is.

Maar op welke manieren kunt u het Mere Exposure Effect bewerkstelligen? Hieronder vijf voorbeelden hoe u zichtbaar kan blijven tijdens de coronacrisis en effectief gebruik kunt maken van het Mere Exposure Effect.

1. Plaats regelmatig een update via social media, net als Riets Lingerie of BTN de Haas

Laat via social media zien wat er wél kan. Bijvoorbeeld een afspraak maken in uw winkel? Of heeft u wellicht online mogelijkheden voor advies? Heeft u een webshop waar mensen nog gewoon kunnen kopen? Of heeft u een bezorgservice in het leven geroepen? Laat het zien! Heeft u al deze mogelijkheden niet? Dan zit u nog steeds vast niet stil. Deel via social media wat de corona voor u betekent. Wat doet u nu met uw tijd? Mensen vinden dat nog steeds interessant om te zien, hoe ondernemers omgaan met deze uitdaging. Een mooi voorbeeld vind ik Riets Lingerie op Instagram, of BTN de Haas op LinkedIn. Zij laten beiden een stukje ‘achter de schermen’ zien, geven de moed niet op en zoeken alternatieve oplossingen om toch hun klanten te bedienen.

2. Direct mail

Uw klanten zijn allemaal thuis. Heeft u een adressenbestand? Maak daar dan nú gebruik van. Ons vakantiegeld komt er weer aan binnenkort én onze vakanties gaan waarschijnlijk niet allemaal meer door… Een mooi moment om een direct mail per post te verzenden met een mooie actie! Heeft u geen actie of geen mogelijkheid om uw producten te verkopen op dit moment? Kijk dan eens naar de mogelijkheid van het verkopen van cadeaubonnen.

3. Adverteer

Heeft u een dienst of product dat gewoon nog verkocht kan worden op dit moment? Adverteer dan. U krijgt op deze manier gegarandeerd bereik. En in de meeste gevallen méér dan normaal, omdat het gedrag van consumenten op dit moment echt anders is. We kijken meer tv, luisteren meer radio én zijn meer online te vinden. We hebben meer tijd en velen van ons vervelen zich. We staan dus meer open voor reclameboodschappen. U krijgt op dit moment dus meer aandacht voor hetzelfde mediabudget. Als u dus kúnt adverteren, zou ik deze kans zeker niet laten liggen. Bovendien is ook uit onderzoek van Professor Gerard J. Tellis gebleken dat bedrijven die wél bleven investeren in reclame tijdens een crisis, een flinke groei in hun winst, marktaandeel en verkopen zagen. Niet alleen tijdens de crisis, maar ook erna.

4. E-mail marketing

Via e-mail marketing blijft u op een laagdrempelige manier in contact met uw klanten. Heeft u nog geen e-mailadressen van uw klanten? Dan is dit ook een mooi moment om die te gaan verzamelen. Vraag bij aankopen een mailadres uit, noteer die in een excellijst en ga starten met een e-mail nieuwsbrief die u regelmatig verstuurd. Laat uw klanten weten dat u er nog bent en dat u aan ze denkt. Met een e-mailprogramma zoals Mailchimp is een nieuwsbrief zelfs gratis te verzenden en kunt u in een rapportage zien hoe goed het wordt gelezen én wat ontvangers interessant vinden.

5. Zoek de pers op

Heeft u iets leuks, geks, bijzonders of moois bedacht om uw business draaiende te houden? Zoek de pers ermee op! Schrijf een gedicht voor uw klanten, houdt een online open dag, organiseer een prijzenbingo via Facebook live. Verzin iets dat anders is dan anders en benader de lokale en regionale pers om te kijken of zij de actie willen doorplaatsen via hun kanalen. Denk ook aan inhakers voor Koningsdag, de meivakantie of ons vakantiegeld.