Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

De 7 gouden tips voor doeltreffende radioreclame

We luisteren de laatste jaren steeds meer naar (online) radio. Toch wordt de kracht van radiocommercials onderschat. Radio is een geweldig medium, tenminste, als je het goed weet te gebruiken. In dit blog geven we u zeven gouden tips voor het optimaliseren van uw radiocommercials.

Maar waarom radio?
Radio heeft veel voordelen. Er wordt zelden weggezapt en je kunt het script voor een spot snel laten maken en produceren. Daarnaast weet je zeker dat je de luisteraar een goed gevoel geeft. Vaak is de luisteraar alleen en zelfs als hij in gezelschap is, dan nog heeft de luisteraar het gevoel dat er alleen tegen hem/haar gesproken wordt. Dat is ook het mooie van radio: je hoeft niet te voorkomen dat de luisteraar wegzapt, je moet alleen zo interessant zijn dat je de aandacht trekt.

CMnBiNZWwAAU6YC (1)

Gouden tip #1: Eén gedachte
Bij een radiospot moet je één gedachte overbrengen. Geef je te veel informatie in korte tijd, dan vergeet de luisteraar wat de boodschap is. Je communiceert niets als je te veel wilt zeggen in een radiospot. Wil je toch meer vertellen? Maak dan meerdere spots. Voor elke boodschap één radiospot en je zult merken dat de luisteraar het sneller zal onthouden.

Gouden tip #2: Stel jezelf bescheiden op
De luisteraar zal niet geïnteresseerd zijn in wat voor product jij verkoopt. Hij is enkel en alleen geïnteresseerd in wat jij kan betekenen in zijn of haar leven. De kunst van een radiocommercial is dat je productkenmerken (een zachte bank met binnenvering) vertaalt in een productbelofte (comfortabel en relaxed leven in huis). Dit klinkt veel aantrekkelijker en de luisteraar zal denken: ‘dat wil ik!’.

Gouden tip #3: Zorg voor herkenbaarheid in de klank
Zonder herkenbaarheid geen associatie. Zo geldt dat ook voor de muziek onder je radiocommercial. Muzikale branding is onderdeel van de boodschap die je uit wilt dragen. Wanneer de luisteraar de eerste toon van je commercial hoort moet er al een belletje gaan rinkelen. Hoe vaker je de muziek gebruikt, hoe sterker de herkenning van jouw commercial in het brein van de luisteraar geworteld zit.

Gouden tip #4: Zorg dat de luisteraar zich identificeert met de boodschap
Hiermee bedoel ik dat je een behoefte of een probleem beschrijft. Vervolgens maak je de luisteraar bewust van deze behoefte of het probleem en tot slot toon je hoe jouw bedrijf, product of dienst die behoefte invult of het probleem oplost. Daarnaast is het van belang dat je als adverteerder zorgt dat de luisteraar je aardig gaat vinden. Hij moet je als het ware gaan zien als een vriend.

Gouden tip #5: Beoordeel pas na opname van een demo
Soms is het zo dat een boodschap heel hard overkomt wanneer het op papier staat. Het lijkt dan alsof het heel erg grof en niet vriendelijk overkomt. Maar schijn bedriegt. Je kunt beter eerst een demo van het idee op laten nemen voordat je het beoordeelt. In de meeste gevallen komt de boodschap dan heel anders over. Gooi een papieren versie van de radiospot nooit direct in de prullenbak, maar geef het een kans. Als het na opname nog steeds niet klinkt, kun je het dan alsnog weggooien.

Gouden tip #6: Let op de timing
Niets is zo irritant als een te drammende reclamespot. Stel dat je een reclamespot van 30 seconden hebt. Je wilt heel veel vertellen, maar het blijkt dat er ontzettend snel gesproken moet worden om alle informatie erin te ‘proppen’. Dit is simpelweg niet de bedoeling. Om een goede timing te maken, lees je de tekst hardop en vooral duidelijk voor. Dan blijkt dat de tekst minstens zes seconden minder moet zijn dan de lengte van de uiteindelijke spot. Hiermee houd je speling voor essentiële stiltes. ‘Less is more’, een bekende uitspraak die hier van toepassing is. Hoe minder je vertelt, hoe meer de luisteraar eruit haalt.

Gouden tip #7: Zorg voor de nodige humor
Tot slot nog een belangrijke tip als het gaat om humor in je reclamespot: zorg dat de humor in de spot relevant is voor de boodschap. Humor doet het altijd goed op de radio. Sterker nog, het is de beste vorm van emotie in reclames. De humor die je gebruikt moet echter niet gaan irriteren. Zelfs nadat je een radiocommercial al 10 keer gehoord hebt, moet het nog steeds grappig zijn. Als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk niet grappig. Humor zit hem in de herkenbaarheid van het menselijk gedrag. Mensen identificeren zich met het grappige, gewone en herkenbare leven en moeten daar om lachen. Zeer doeltreffend in een radiocommercial. (Maes, 2010)

 

Bron: Maes, P. (2010). Kan de radio wat harder? Amsterdam: RAB, Stichting Radio Advies Bureau.