Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

A/B-testen: wat is het en waarom gebruik je het?

Als accountmanager denk ik graag mee met klanten. Naast een radio- en tv-campagne wordt ook display advertising ingezet. Er worden banners door klanten (of reclamebureaus) aangeleverd in verschillende formaten. Wat het doel is van deze banners, is voor elk bedrijf weer anders. Vaak wordt display advertising ingezet voor branding. Als het doel is om een hoge CTR te behalen (clicks naar uw website) adviseer ik altijd om een duidelijke call-to-action in de banner te verwerken. Denk hierbij aan: ‘Meer weten? Klik hier’. Of ‘profiteer nu van 20 euro korting’. Of ‘download nu de brochure’. Maar welke tekst levert de meeste clicks en conversie op? Om dit te onderzoeken, wordt er gebruik gemaakt van A/B-testen.

Wat is een A/B test?

A/B-testen worden onder meer gebruikt bij de optimalisatie van conversie op websites, binnen digitale nieuwsbrieven en bij online advertenties. Middels de A/B-test ziet u welke indeling leidt tot hogere conversies. U verdeelt bezoekers in twee verschillende groepen die beide een andere versie van een webpagina of een banner te zien krijgen.

Zie hieronder een voorbeeld van de werking van een A/B test. Website A heeft een groene achtergrond en website B heeft een rode achtergrond. In dit geval zorgt website A voor 32% conversie en website B voor slechts 14%. De groene achtergrond zou voor deze case dus worden doorgevoerd, omdat de conversie (= bijvoorbeeld een aankoop, of een download) veel hoger is.

Enkele voorbeelden van A/B-testen

Ik was op 18 februari op het Marug Conference waar ik een masterclass volgde. De Nieuwe Zaak in Zwolle vertelde over A/B-testen en deelde enkele resultaten waarvan ik er drie wil delen.

Iphone – kleurselectie

U koopt een nieuwe Iphone waarbij u ook een kleur mag uitkiezen. Op onderstaand voorbeeld kan men kiezen uit 3 verschillende kleuren: zilver, goud of grijs. Op de afbeelding links staan de 3 kleuren onder het toestel. Bij de rechter afbeelding zijn de kleuren aan de rechterkant van het toestel, prominenter aanwezig. Wellicht niet heel erg verrassend, de rechter afbeelding scoorde een hogere conversie omdat de kleur van het toestel makkelijker kon worden aangepast. Bij het linker voorbeeld was het onduidelijker dat het toestel in meerdere kleuren beschikbaar was, daardoor verkocht de webshop minder dan bij het rechter voorbeeld.

Miss Etam – maatselectie

Voor de webshop van Miss Etam ziet u op de linker afbeelding de maten in beeld. Op de rechter afbeelding komt er een regel bij, als de bezoeker een maat selecteert, met ‘nog 2 op voorraad’. Ook dit zorgt voor een hogere conversie. Overigens moet het wel waar zijn wat u hier schrijft. Wanneer de aantallen die worden genoemd niet kloppen, bent u strafbaar.

Raven – bezorgkosten

Bij Raven hebben ze getest of het scheelt om onder de verzendkosten uit te komen, als eenbezoeker meer koopt. In situatie 1 staat een bestelling van 19,99 + 4,99 verzendkosten dus een totaalbedrag van 24,98. Hierbij is nergens te zien dat je geen verzendkosten hoeft te betalen als je een bestelling doet van 50 euro. Bij situatie 2 hebben ze dit erbij geplaatst. ‘Bestel nog voor 30,01 en je betaalt geen verzendkosten’. Dit laatste zorgt voor hogere conversie en een hogere bestelling waarde.

 

 

Met dank aan: De Nieuwe Zaak. Wilt u ook het succes van display advertising ervaren? Dit kan bij RTV Noord. Twijfel niet en neem vrijblijvend contact op met mij of een van de andere accountmanagers. Wij helpen u graag verder en zullen samen met u kijken naar de mogelijkheden.