Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

De beste uitzendtijden voor een radiocampagne

Uit een onderzoek van OMS en MediaCom wordt voor het eerst de invloed van de luisterlocatie op effectiviteit van radio gemeten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie locaties: thuis, werk en onderweg.

Locatie invloed
De locatie waar iemand naar de radio luistert heeft invloed op de impact van de radiocommercial. Onderweg hebben luisteraars meer aandacht voor de radio dan thuis of op het werk. Het verschil wordt veroorzaakt doordat onderweg de radio vaak een primaire activiteit is en thuis en op het werk de radio vaak als achtergrondmuziek aan staat. Ook de aanwezigheid van meerdere mensen heeft invloed op de aandacht. Vooral op het werk zorgt dit voor een daling van 50% in aandacht voor de radio.

Herkenning van uw radiocommercial
Dat aandacht van belang is voor reclame effectiviteit blijkt uit het feit dat de herkenning van een radiospot 1,5 keer hoger ligt bij contacten met veel aandacht versus weinig aandacht. Daarom leiden contacten die onderweg worden gerealiseerd tot een significant hogere herkenning dan bij thuis en werk.

Meest effectieve tijdvakken
De spitstijden blijken daarom het meest effectief in het genereren van herkenning voor een campagne. Echter het tijdvak overdag tussen 10-16 uur blijkt juist het sterkst in het genereren van
directe webtraffic. Mensen thuis en op het werk kunnen direct actie ondernemen, zodra ze een commercial horen.

Advies
Aan de hand van de doelstelling van uw campagne, kunnen we u een advies geven over de beste uitzendtijden van uw radiocampagne. Meer weten of een vrijblijvende afspraak maken? Bel 050-318 66 55 of mail naar commercie@rtvnoord.nl.


Bron: http://www.rab.fm/onderzoek/radioreclame-effecten/aandacht- en-impact- van-radio- luisterlocaties/