Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Betere vindbaarheid en meer conversie voor slechts € 10,71!

Tony en Martijn, bedankt! Hun boek de Online Marketing Tornado is het geld dubbel en dwars waard. Voor slechts € 10,71, ja u leest het goed, krijgt u een schat aan informatie, tips, insights en adviezen waarmee u uw bedrijf veel beter vindbaar in Google maakt en waarmee u de conversie sterk kunt verhogen. Alles wordt duidelijk uitgelegd en verklaard. Expertise die Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren in 10 jaar hebben opgebouwd voor slechts € 10,71 binnen handbereik, een gemiddeld online bureau rekent daar zomaar € 1.000,- of meer voor, als ze het al kunnen leveren. Het enige dat u hoeft te doen is het boek lezen en hoofdstuk voor hoofdstuk toepassen of zorgen dat het wordt toegepast door uw webbouwer. Overigens ook handig wanneer ‘uw’ online marketing medewerker deze kennis heeft.

Betere vindbaarheid en meer conversie voor slechts € 10,71!
Bron: https://imu.nl/nieuws/online-marketing-tornado-boek/

Hoeveel JA’s scoort de website van jouw bedrijf?

Omdat u wellicht geen tijd heeft om mijn hele verhaal te lezen, hier meteen de checklist die u met uw webbouwer MOET doornemen. Wanneer u op elk punt een JA krijgt van uw webbouwer, dan heeft u waarschijnlijk al heel veel traffic en een hoge conversie. Dan heeft u ook een top webbouwer en kunt u ook meteen met Google Adwords stoppen (SEA), zonde van het geld. Ik denk dat de kans heel klein is, dat u op alles een ja krijgt. En dat is dan weer jammer. Misschien moet u dan tóch de rest van dit blog lezen.

De 8 do’s (checklist) uit deel 1 van het boek, voor TOP vindbaarheid van jouw website:

  • er is veel waardevolle content voor de bezoeker op de website te vinden
  • bij de keuze van de zoekwoorden is de zoekwoord-checklist van IMU.nl gebruikt
  • long tail zoekopdrachten hebben de hoogste prioriteit
  • alle content is verrijkt met relevante media, zoals video’s, foto’s, pdf’s of infographics
  • de website heeft voldoende backlinks, interne links en turbo snippets die bijdragen aan de autoriteit en populariteit van de website
  • er staat een kennisbank (content kanon) op de website met een grote hoeveelheid gestructureerde informatie
  • de website is goed voorbereid op de semantische zoekmachine van Google, de code is schoon en verrijkt met semantic markup
  • de website is primair ontworpen voor mobiel gebruik (mobile-first strategie) voor een optimale weergave en gebruik op een smartphone

Ik ben nu op pagina 100 van het het boek dat in totaal 342 telt. Deze 8 tips zijn uit deel 1, de rest volgt binnenkort. Laat me even weten wanneer u ook aan het boek begonnen bent en wat u ervan vindt.

Succesvolle websites?……. nou niet echt

Hoe zorgt u er nou voor dat u meer bezoekers op uw website krijgt, dat ze langer blijven en dat het uiteindelijk ook nog wat oplevert? Dat was iets waar ik bij RTV Noord jaren geleden mee worstelde en eerlijk is eerlijk, nu nog steeds. De website van RTV Noord voor adverteerders uit Groningen en omstreken (www.adverterenoprtvnoord.nl) hebben wij gebouwd om zo informatief, overzichtelijk en effectief mogelijk te zijn voor de bezoeker. En de website moet natuurlijk ook voor conversie zorgen. Zijn wij daarin geslaagd? Een beetje maar vind ik.

Wanneer ik andere websites bezoek en die kritisch bekijk, krijg ik vaak hetzelfde gevoel. Er zijn geen aanleidingen om regelmatig terug te komen. De meeste websites zijn net fotoboeken van producten die ze willen verkopen en ze zijn al helemaal niet persoonlijk. Wat mij vaak opvalt is, dat mij niets van waarde wordt geleverd. En uit niets blijkt, dat men expertise heeft op hun vakgebied en die graag met (potentiële) klanten willen delen. Veel zijn verouderd en vaak ook niet responsive.

Leren zwemmen

Ongeveer 10 jaar geleden zijn wij in het diepe gedoken van online marketing. Onze ‘badmeester’ was gelukkig Alex van Ginneken. Alex bracht ons de basisprincipes bij, wij gingen soms kopje onder, maar zijn niet verzopen. Sterk nog, door zijn instructies en lessen haalde het hele team haar eerste zwemdiploma op het gebied van online marketing. Wij vonden en vinden het heel belangrijk als RTV Noord salesteam om een goed geïntegreerd advies te kunnen geven. Dus wij  gingen ook voor het B-diploma bij Storm Academy. En er volgden nog vele vele andere online zwemlessen.

Mark, Gary, Seth, en nog 100 andere guru’s

De afgelopen tien jaar is er zo veel veranderd online, dat er bijna niemand meer is die precies weet wat nu wel en wat nu niet werkt op het gebied van online marketing. Er zijn wel een heleboel toppers met een uitgesproken mening en veel ervaring. Zoals professor Mark Ritson of de selfmade online specialist Gary Vaynerchuk, die twee willen overigens ook nog wel eens met elkaar in de clinch raken. Wat het nou zo lastig maakt met  al die meningen van al die super specialisten, is het feit dat het vaak over situaties gaat die niet direct toepasbaar zijn voor een gemiddelde retailer in Groningen.

Hou je communicatie-recept eenvoudig

Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn bij het kiezen van ‘de beste’ strategie. Gaat u dus als een dolle achter al die adviezen aanlopen, dan wordt het gegarandeerd helemaal niets. De afgelopen maanden heb ik mij weer eens verdiept in een paar van de toppers uit de marketingwereld en er zijn mij een paar dingen wel heel duidelijk geworden. Ik zet er een paar hier even op een rijtje:

  • Stop met de tweedeling van traditionele en online marketing denken. Kies voor een duidelijke marketing strategie en doelstellingen en kijk daarna pas naar de inzet van traditionele (krant, radio, tv en buitenreclame) of online kanalen.
  • Ontwikkel of laat eerst een goed creatief concept ontwikkelen voordat u een keuze maakt in uw mediakanalen. Helaas maken reclame- en online bureaus vooraf al een mediakeuze, onbegrijpelijk zou je zeggen, maar het past meestal beter in hun business model. 
  • Blijf bouwen aan uw merk, ook als retailer is uw bedrijf een merk en daar moet u aan blijven bouwen, elke dag weer.
  • Kies niet uitsluitend voor microtargeting, want online is lang niet zo nauwkeurig als iedereen je wilt doen geloven. En online advertising heeft VEEL minder impact dan offline advertising.
  • Maak een mooie beperkte mix van online + offline kanalen, die elkaar aanvullen en versterken. En zorg ervoor dat uiterlijk en inhoud van de verschillende kanalen op elkaar aansluiten.
  • LET OP: Ga niet op alle kanalen adverteren, kies bewust dat kanaal dat uw boodschap het beste en met de meeste impact kan communiceren met uw doelgroep. Zorg dus dat je die kanalen die u inzet goed kunt domineren.
  • Kies een beperkt aantal social kanalen, de gouden regel is: beter 1 kanaal heel goed inzetten, dan alle kanalen vullen met nietszeggende foto’s en weinig aansprekende berichten. Het heeft helemaal geen zin om op alle kanalen dezelfde berichten te plaatsen.
  • Verzamel e-mailadressen van bezoekers, klanten en geïnteresseerden met zoveel mogelijk relevante informatie en ontwikkel een goede e-mailing strategie.  Lever veel waarde aan uw lezers en hou dat een paar jaar vol. Want marketing en business is niet van de shortcuts en quick fix, maar van strategie en lange termijn.

Wendy, mijn collega van Marketing, had mij de tip gegeven over het boek van de IMU-boys. Het gevolg is wel dat ik jou niet alleen tips heb gegeven, maar dat wij zelf nu ook aan de slag moeten. Wij gaan weer veel interessante ervaring opdoen en vertellen in onze volgende nieuwsbrieven hier meer over. Wilt u dit niet missen? Vergeet dan ook zeker niet om u hier (aan de onderkant van de pagina) in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

Bronnen:

Marketing Rebellion  – Mark Schaefer

This is marketing – Seth Godin

Marketing Week – Mark Ritson

The Ad Contrarian – Bob Hoffman

De Online Marketing Tornado – Tonny Loorbach @ Martijn van Tongeren