Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Coronacrisis of niet, de meest menselijke aanpak wint!

De afgelopen weken zijn wij verrast met een hele nieuwe werkelijkheid. En na de eerste golf van coronabesmettingen volgde al snel een nieuwe golf. Een golf aan coronanieuws, corona weetjes, corona-nepnieuws en vervolgens ook heel veel ‘rondom corona’ adviezen. Vooral dat laatste, de adviezen, die groeiden aan tot een ware tsunami. Adviezen met oplossingen voor thuiswerkers, met of zonder schoolgaande kinderen. Voor ondernemers, retailers, zzp’ers en startups. Adviezen over de periode tijdens de intelligente lock-down en natuurlijk, na een week of drie, ook adviezen voor ná de intelligente lock-down. Dit advies kan ik u alvast meegeven: coronacrisis of niet, de meest menselijke aanpak wint!

Mijn eerste blogwriter-block

De afgelopen weken zijn wij verrast met een hele nieuwe werkelijkheid. En na de eerste golf van coronabesmettingen volgde al snel een nieuwe golf. Een golf aan coronanieuws, corona weetjes, corona-nepnieuws en vervolgens ook heel veel ‘rondom corona’ adviezen. Vooral dat laatste, de adviezen, die groeiden aan tot een ware tsunami. Adviezen met oplossingen voor thuiswerkers, met of zonder schoolgaande kinderen. Voor ondernemers, retailers, zzp’ers en startups. Adviezen over de periode tijdens de intelligente lock-down en natuurlijk, na een week of drie, ook adviezen voor ná de intelligente lock-down

One size fits all

Wat ik nou zo bijzonder vind aan al die goedbedoelde toegestuurde adviezen, is dat het lijkt of ze voor iedereen geschikt zijn. Vaak zonder enige kennis te hebben van de ontvanger wordt er van alles en nog wat geadviseerd, soms met een stelligheid die bijna doet vermoeden dat er wetenschappelijk onderzoek aan vooraf is gegaan.

En aan de andere kant komen er busladingen aan e-mails binnen met precies dezelfde inhoud, over de maatregelen die je moet nemen om niet besmet te raken en hoe je vooral gezond kunt blijven. Vaak door organisaties waar ik klant ben en die mij helemaal niet over corona hoeven te informeren. En daar ook geen verstand van hebben, dus gewoon maar wat op- of overschrijven en mij dat ongevraagd toesturen.

Foto: Jos Schuurman/FPS Groningen
Foto: Jos Schuurman/FPS Groningen

Niet stikken maar slikken

Zenden is zo makkelijk geworden tegenwoordig en voor velen was dit dus hét moment om daar ook maar eens mee te beginnen. Het geeft de zender blijkbaar het gevoel dat die goed bezig is. Zonder dat hij of zij zich daarbij afvraagt “waar zit de ontvanger echt op te wachten?”. Ik ben dan ook heel selectief geworden in het aanmelden voor nieuwsbrieven. Het kost je anders zoveel tijd, en daar heb ik voor mijn gevoel veel te weinig van.

Zo ontstond mijn twijfel over de inhoud van mijn blog. Ik wilde in eerste instantie iets vertellen over nieuwe stromingen in marketing. Het inspirerende boek van Mark Scheaffer, met de titel Marketing Rebellion, heeft mij de afgelopen week erg geboeid. Ik kan u dat boek dan ook zeker aanraden. Maar ja, wie zit daar nu op te wachten wanneer de handel op z’n gat ligt en er bijna geen of helemaal geen klanten komen?

Geen woorden maar daden

Er waren gelukkig drie berichten die mij nieuwe inspiratie gaven:

1. Topinitiatief van beademingsverpleegkundige Robertino Rodriguez

Artsen en verpleegkundigen zijn in hun beschermende pakken onherkenbaar geworden. Dat kunnen coronapatiënten soms als vervelend ervaren. Beademingsverpleegkundige Robertino Rodriguez uit San Diego bedacht daar iets op: hij plakte op zijn beschermende kleding een foto van zichzelf, zonder beschermpak, om zo patiënten meer op hun gemak te stellen.

Bron: https://www.instagram.com/p/B-kH5YHDzBt/
Bron: https://www.instagram.com/p/B-kH5YHDzBt/

2. ‘Donutmodel’ als oplossing voor een circulair Amsterdam na corona

De gemeente Amsterdam gebruikt in haar strategie het ‘donutmodel’ van de Britse econoom Kate Raworth als gids voor de toekomst.

Meer weten over het donut-model: https://youtu.be/Mkg2XMTWV4g

3. “Wat de coronacrisis doet met ons, individualisme is dood”.

Ronald Hünneman, filosoof en theatermaker uit Haren schreef er een mooi stuk over bij RTV Noord

Mag het iets menselijker zijn?

En wat mij daar nou zo aan inspireerde? De subtitel van het boek Marketing Rebellion is: “the most human company wins”. Dat sloot precies aan bij de drie berichten die ik hierboven heb genoemd.

1.Robertino Rodriguez begreep precies wat zijn patiënten nodig hebben, persoonlijke aandacht en een echte glimlach. Het liefst deed hij zijn masker af en deelde hij hugs uit. Hij vond een goed alternatief, menselijk en gericht op zijn patiënten.

2.Gemeente Amsterdam kiest niet meer voor groot, groter, groots. De gemeente ziet het donutmodel als een middel om de economische effecten van het coronavirus te bestrijden. De oude wet van vraag en aanbod dient vervangen te worden door een systeem dat de balans zoekt tussen welvaart en de planeet. Het donutmodel beschrijft hoe samenlevingen en bedrijven kunnen floreren zonder daarbij het klimaat blijvend te beschadigen. In de binnenste ring worden de minimale levensbehoeften van mensen opgenomen, gebaseerd op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Dit zijn onder andere voedsel, schoon water, gezondheidszorg, onderwijs en gelijkheid.

De buitenste ring van de donut representeert de ecologische grenzen van de planeet die beschermd moeten worden zoals de luchtkwaliteit, oceanen, rivieren en biodiversiteit. Alle behoeften die een bevolking heeft dienen tussen deze twee cirkels van de donut te vallen. Amsterdam zal als eerste het donutmodel toepassen op de schaal van een stad.

3.En het verhaal van filosoof Ronald Hünneman sluit hier dan weer mooi op aan.

Meer aandacht voor de menselijke aanpak

Misschien brengt de coronacrisis ons tot nieuwe inzichten en laten wij een aantal gewoonten uit de oude economie varen. Want laten wij wel zijn, zo sterk is die economie niet. De grootste bedrijven vallen als kaartenhuizen om. Te veel schulden, te veel consumptie en te kleine buffers. Meer aandacht en ruimte voor de menselijke maat; in zaken doen, in marketing en voor een sociale samenleving mag wat mij betreft de komende jaren een vast thema worden en sterk groeien.

Hoe ik daar een steentje in kan gaan bijdragen? Daar zit ik de komende weken op te broeden. Eén ding weet ik zeker, wij gaan onze klanten de komende maanden op een andere manier helpen. Wordt vervolgd.