Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Corporate storytelling, zo doet u dat!

Het verhaal van uw bedrijf vertellen, hoe moet dat eigenlijk? Corporate storytelling kan bij alles gebruikt worden, voor zowel beeld als tekst en van tv tot radio. Maar wat is corporate storytelling? Wat is het voordeel ervan en hoe kunt u het zelf gebruiken? Wij nemen u mee.

Vertel uw verhaal met corporate storytelling

Corporate storytelling is het overbrengen van uw zakelijke informatie in verhaalvorm. Verhalen raken mensen in hun hart en het maakt dat wij gefascineerd blijven. Bij het lezen van verhalen in verhaalvorm, worden onderdelen beter onthouden en wordt onze aandacht behouden. U werd vroeger vast ook voorgelezen met sprookjesverhalen waar u aandachtig naar luisterde…

Booming business

Corporate storytelling is ‘hot and happening’. Mensen willen tegenwoordig graag weten waar een bedrijf voor staat. Wat de normen en waarden zijn en wat het bedrijf toevoegt aan een betere wereld. Een goed voorbeeld is de corporate story van Volvo. Volvo heeft altijd als belofte gehad dat zij veiligheid voorop stellen. Hierna geven zij diverse voorbeelden waaruit blijkt dat zij hun belofte waarmaken. Wat is uw belofte en hoe maakt u deze waar?

Uw verhaal tot leven

Hoe kan corporate storytelling gebruikt worden in uw alledaagse communicatie? Er zijn vier basisprincipes waarvan uit gedacht moet worden.

  1. Thema
  2. Corporate story
  3. Organisatieverhalen
  4. Artefacten

Thema

Een thema is het beginpunt van elk verhaal. Wanneer alle communicatie aansluit op hetzelfde thema wordt het één geïntegreerd geheel. Denk dus goed na over welk thema u wilt uitdragen. Vaak is de thema te herkennen in de ‘waarom’ van uw bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is het thema van Ikea. Hun thema is ‘een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen’. Dit thema komt naar voren via hun communicatie-uitingen. Zo heeft Ikea een serie op youtube, waar zij woonfrustraties oplossen. Ook op Facebook staat het thema centraal. Uit de Facebookpost hieronder blijkt dat er ook gekeken wordt naar het brengen van functionaliteit voor hun klanten. Alle uitingen hebben een verbinding met het thema. Ook Coolblue heeft een thema, namelijk ‘alles voor een glimlach’. Iets verder in deze blog kunt u een goed voorbeeld zien van hoe Coolblue hun thema uitdraagt. Waar ligt de kern van uw bedrijf, waarom doet uw bedrijf wat uw bedrijf doet? Wanneer u eenmaal een thema gekozen heeft, kunt u aan de slag!

Corporate story

Een corporate story is een belangrijk onderdeel van de corporate storytelling. Met een corporate story wordt de ontstaansgeschiedenis van de organisatie belicht. U krijgt hierbij de gelegenheid het verhaal van uw bedrijf te vertellen. Hierbij horen vanzelfsprekend de belangrijkste mensen die het bedrijf hebben geholpen om te komen waar jullie nu zijn.

Organisatieverhalen

Hiernaast kunnen ook organisatieverhalen verteld worden. Dit zijn, naast het ontstaansverhaal, verhalen die zich ook binnen het bedrijf plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal zijn van een van uw medewerkers.

Artefacten

Tot slot helpen de artefacten mee aan corporate storytelling. U vraagt zich misschien af: ‘Wat zijn artefacten?’. Artefacten zijn door mensen gemaakte producten. Hiermee wordt bedoeld dat niet alleen de tekst op uw website of uw post op Facebook in lijn moet zijn met corporate storytelling, maar ook de verzenddozen, uw verzend busje en de bevestigingsmail. Alles moet storytelling zijn. Op deze manier vertelt uw hele bedrijf een verhaal dat mooi op elkaar aansluit. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue.

Schrijven maar

Maar dan zijn we er nog niet. Het eerste verhaal moet geschreven worden! Ook dit kan gedaan worden in drie stappen. Deze zijn als volgt:

  1. De situatie
  2. Emotie
  3. Plot

Situatie

Bij situatie is het belangrijk om een situatie te schetsen. Beschrijf hoe de situatie eruitziet en zorg ervoor dat de lezer het zich kan inbeelden. Begin bijvoorbeeld bij een persoonlijk verhaal. Wanneer u iets vertelt wat u daadwerkelijk heeft meegemaakt, is het makkelijker te vertellen/schrijven. Mensen zijn nieuwsgierig en zullen aan uw lippen hangen, omdat zij willen weten waar het verhaal heen gaat.

Emotie

Hierna komt de emotie. Vertel wat u voelde in de situatie. Laat de luisteraar voelen wat u voelde. Na het begin van het verhaal kan er overgegaan worden naar de (zakelijke) boodschap van de uiting, de kern van het verhaal. Welke (zakelijke) boodschap wilt u overbrengen? Dit kan zowel een workshop zijn die u organiseert, maar ook de introductie van een nieuw product. Het is wel van belang dat de boodschap in samenhang is met het persoonlijke verhaal. Wellicht heeft uw persoonlijke verhaal wel geleid tot de boodschap die u nu wilt meegeven?

Plot

Tot slot is er het plot. In de corporate story kunt u hier weer terugkeren naar uw persoonlijke verhaal. Vertel hoe het verhaal afloopt en laat de mensen niet langer in spanning wachten.

Door het volgen van deze drie stappen vertelt u een verhaal, wat aandacht behoudt, maar kunt u ook een (zakelijke) boodschap vertellen.

Nu bent u aan de beurt

Bent u er klaar voor om storytelling volledig te laten integreren in uw communicatie? Bent u benieuwd hoe u storytelling kunt gaan gebruiken voor uw radio- of tv-commercial en bent u geïnteresseerd in het adverteren bij RTV Noord? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers. Zij helpen u met hun expertise graag verder.

Bronnen:

https://mediaweb.nl/blog/corporate-storytelling/

https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/27/corporate-storytelling-een-goed-verhaal-op-een-bierviltje/