Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

De kwakzalvers van het digitale tijdperk

In de Middeleeuwen trokken ze van dorp naar dorp om hun geneeskrachtige middeltjes aan goedgelovige burgers, boeren en buitenlui te slijten. De kwakzalvers, met hun zelf bedachte brouwsels, zalfjes en medische ingrepen zoals aderlatingen. Zonder enige kennis van het menselijk lichaam of het stellen van een deugdelijke diagnose was hun middeltje dé oplossing voor bijna elke aandoening.

De online kwakzalver

De laatste jaren kom je een nieuw soort kwakzalvers tegen. Online specialisten die van bedrijf naar bedrijf trekken. Om deze bedrijven even snel te genezen van kwaaltjes als te weinig nieuwe klanten, te laag websitebezoek of te weinig omzet. Met de crisis nog vers in het geheugen en met al die mooie succesverhalen van, bijna altijd dezelfde, online bedrijven, zijn er veel gewillige “patiënten” die graag in aanmerking komen voor een wonderbaarlijke genezing.

Wie wil er nou niet met dubbele cijfers groeien, rinkelende kassa’s en op de cover van businessbladen staan? Want het is toch bijna allemaal goud dat er blinkt online. En het kost ook nog eens bijna niets. Toch?

Het gaat niet zo goed dokter…

Helaas komen wij het laatste half jaar steeds meer teleurgestelde ondernemers tegen die geen genezing hebben gevonden tijdens een heftige online therapie. Het was vaak wel een financiële aderlating, maar de genezing bleef uit. De eerste paar maanden leek het middel van veel online adverteren tot genezing te lijden. Meer traffic op de website, of meer bezoek aan de webshop of winkel. Vaak bleek al snel dat deze nieuw gevonden klanten of potentiële klanten vooral op zoek zijn naar koopjes of kortingen. Want online zoeken naar producten en online kopen staat bij veel digitale shoppers gelijk aan de allerlaagste prijs of heel veel korting.

Je kunt het er maar druk mee hebben, met veel van dit soort koopjesjagers. Meestal zijn het klanten die je na één keer nooit meer terug ziet of het zijn mensen die heel veel noten op zang hebben. En vergeet vooral ook niet alle retouren van de onlinewebshop aankopen.

Het wondermiddel Google

Het beste middel tegen bijna alles is online adverteren bij Google, een heerlijke mix van SEA en SEO geneest gegarandeerd elke businesskwaal anno 2018. Dit horen wij letterlijk meerdere malen per week. Ook wordt het veel verkondigd in stukken van specialisten. En vooral dat ALLES meetbaar is, dat is ook zo fijn. En wat dacht u van de mogelijkheid om te targetten, geo-targetten, doelgroeptargetten? Gepersonaliseerde advertenties zijn helemaal garanties tot succes…

De bijwerkingen

Wat er niet bij verteld wordt, is dat deze technische hoogstandjes vaak alleen het juiste effect hebben, in combinatie met andere kanalen. En dan ook alleen wanneer je groep prospects groot genoeg is. Dat is echter NOOIT het geval bij ondernemingen met een beperkte doelgroep in een beperkt geografisch gebied. De doelgroep in omvang is dan te klein. Ook de nauwkeurigheid waarmee uw uitingen worden uitgeserveerd wordt een stuk minder. Bijvoorbeeld bij geo-targeting is er slechts sprake van een nauwkeurigheid van 40%!
In het rond schieten met digitale hagel dus.

Huh, maar RTV Noord dan?

Nou hoor ik u al denken: “Maar RTV Noord heeft toch ook online advertentie mogelijkheden?” Jazeker! Meer dan 11 miljoen bezoeken per maand (sept 2018) op onze digitale nieuwskanalen. En daar ziet u ook online adverteerders. Wij adviseren echter altijd om een goede mix aan media in te zetten. En dat hebben wij niet zelf bedacht. Nee dat adviseren Google, Procter & Gamble, Coolblue, Marktplaats, Coca Cola, Volkswagen, KLM, Algemeen Belang, Koken & Wonen, Mulders Meubeldorp en nog vele andere adverteerders ook.

Marketing 4.0

Wilt u écht het nieuwe landschap van marketing anno 2018 leren kennen? De beroemde marketing expert Philip Kotler schreeft het boek Marketing 4.0. Hierin adviseert hij u over retail, B2C marketing en on- en offline marketing. Het geeft u een veel beter beeld wanneer u welk kanaal in moet zetten om met succes te bouwen aan UW bedrijf. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat…

De moraal van dit verhaal. Laat u niet leiden door specialisten die hun eigen dienst verkopen als wondermiddel. Bij het bouwen aan naamsbekendheid, het verhogen van traffic of het laden van uw merk zijn er altijd meerdere wegen. Meestal is het een combinatie van een flink aantal factoren.

Neem de tijd, experimenteer, maar blijf vooral bewust van het feit dat veel technische hoogstandjes lang niet altijd leiden tot een groot blijvend effect. Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Een technisch hoogstandje uit de USA. De vraag is echter of u al op de maan bent geweest?

 

PS. Mocht u na het lezen van mijn betoog, zich op een of andere manier gekwetst voelen, dat was in ieder geval zeker niet de bedoeling.

PSS. Wanneer u op basis van dit artikel met mij in discussie wilt, dan bent u van harte welkom voor een kop koffie!