Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Dezelfde marketingstrategie als Google? Kan gewoon!

Google staat bekend om het delen van haar succes stories. En gelukkig maar, want zo kan iedere ondernemer profiteren van hun marketinglessen. Het succes van de contentstrategie van Google kunt u gewoon kopiëren. Maar laten we beginnen bij het begin.

Heb je dat woord weer: Content

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over ‘content’ of ‘contentstrategie’. Maar wat bedoelen marketeers hier nou eigenlijk mee? Content is een verzamelnaam voor alles wat u online kunt horen of zien. Of een combinatie daarvan. Denk aan video’s, blogs, afbeeldingen en foto’s, infographics etc.

Goed. Een contentstrategie dus

Het duizelt u vast weleens van de online mogelijkheden. U heeft uw eigen website, een Facebook pagina, een LinkedIn account en de mogelijkheden om dit alles uit te breiden zijn eindeloos. Het is belangrijk om te kijken welke online kanalen u wilt inzetten. Want uw doelgroep gaat niet meer zomaar naar uw website. Uw potentiele klanten blijven graag hun eigen kanalen gebruiken, zoals Facebook. Als daar content voorbij komt die zij interessant vinden, lezen of kijken ze dit.

Het doel van een contentstrategie is om klanten te trekken en te binden. Dat kan door middel van content die uw klant verder helpt. Denk hierbij aan video’s die vertellen hoe uw klanten uw product moeten gebruiken. Of een blog met inspiratie en voorbeelden. Een mooi voorbeeld van content marketing is de Allerhande van Albert Heijn. Zij inspireren met het magazine en de app de gebruikers. Het doel is niet direct verkoop, maar uiteraard is dat wel een gevolg van de contentmarketing.

Hero – Hub – Help

Het Hero, Hub, Help model van Google werd uitgerold binnen YouTube voor contentmakers. Toen zij dit model toepasten, groeiden hun kanalen snel. Ook buiten YouTube was het model goed toe te passen. Het creëert meer structuur, een goede planning en een betere binding met klanten.

Het idee van het HHH model is simpel: Gedurende een jaar zet u drie soorten content in: Hero, Hub en Help. Iedere soort content heeft zijn eigen frequentie. Ik laat u zien wat we bedoelen met de verschillende soorten content op basis van onze eigen content, want ook bij RTV Noord wordt het model van Google ingezet.

Hero

Hero content wordt maar een paar keer per jaar ingezet. Er zit namelijk veel werk, tijd en geld in. Het zijn de highlight in het jaar en iedereen uit uw doelgroep móet deze content zien.

Bij RTV Noord zijn dit de campagnes die we draaien voor de omroep. Ieder jaar zijn er 3 tot 4 campagnes voor het merk RTV Noord. In 2018 was er een grote campagne met Koningsdag, en een campagne in juni en in oktober. Op zo’n moment worden alle registers open getrokken zodat onze doelgroep (Groningers van 30+ jaar) ons op één van de kanalen die we inzetten ziet. We zetten hiervoor social media advertenties in, outdoor reclame in de hele provincie, tv-spots, advertenties in de krant, radiospots, dag-tv stills en online banners. Alles met dezelfde uiting voor herkenbaarheid. De huidige campagne draagt de naam ‘Moi Groningers!’ en roept Groningers op om hun nieuws met ons te delen.

Hub

Hub content wordt regelmatiger ingezet gedurende het jaar. Het is bijvoorbeeld een wekelijkse vlog of blog. Een maandelijkse nieuwsbrief of een advertentie met een inspiratietip.

Bij RTV Noord is de Hub content voornamelijk gericht aan mensen die we nog niet bereiken met onze eigen kanalen. Dit doen we in de vorm van advertenties op Social Media en ‘promo’s’ op onze eigen kanalen. We brengen op regelmatige basis content onder de aandacht die uniek is op onze kanalen. Denk aan de vlogs van Ismael Lotz over zijn ernstige ziekte. Of aan de live webcambeelden van een bevernest die we samen met Staatsbosbeheer volgen. Of een éénmalige wandeltocht van radioprogramma de Noordmannen. De Hub content die we inzetten bij RTV Noord is om mensen te inspireren en om ze op die manier eens te laten kijken of luisteren naar de kanalen RTV Noord (in de hoop dat ze dit vaker gaan doen).

Help

De Help content komt het meeste voor in de contentplanning. In veel gevallen zelfs op dagelijkse basis. Deze soort content is ervoor bedoeld om uw bereik te vergroten en mensen te laten terugkeren. Denk bij dit soort content aan acties, handleidingen, reviews of video tutorials.

Bij RTV Noord plaatsen we geregeld online artikelen om mensen te helpen. Denk hierbij aan artikelen als ‘Wat te doen bij een tekenbeet’ of ‘Hoe voldoet mijn bedrijf aan de nieuwe AVG wet’. Ook blogs zoals deze vallen onder de Help content.

Nu u weet hoe u een contentstrategie kunt schrijven, kunt u voor 2019 alvast een plan maken met een goede structuur. Kies 2,3 of 4 momenten waarop u gaat vlammen met uw Hero content en bouw daar de rest van de content omheen. Altijd met uw doelgroep voor ogen. Creëer en inspireer. Succes!