Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Dit is de optimale mediamix

Dagelijks worden consumenten gebombardeerd door honderden, soms wel duizenden reclameboodschappen. Van tv-commercials en radiospots tot krantenadvertenties, billboards, reclamezuilen, internetbanners,
e-mailspam, winkeldisplays en de onvermijdelijke huis aan huisfolders. Consumenten worden overstroomd door merken en informatie over merken, producten en diensten. De kracht van reclame is herhaling, maar wilt u écht opvallen, dan zult u op meerdere plekken aanwezig moeten zijn. Dit bereikt u door een optimale mix van mediatypen in te zetten.

Welke mix aan mediatypen levert het meeste op?

Ster heeft in samenwerking met MarketResponse onderzoek gedaan naar de effectiviteit van verschillende mediamixen. In het onderzoek zijn campagnes met radio in de mediamix vergeleken met campagnes zonder radio. Hieruit blijkt dat campagnes zonder radio minder effect hebben. Wat alle campagnes gemeen hebben, is de inzet van tv. Daarnaast blijkt dat er een groter effect is op overwegen, voorkeur en koopintentie als een radio-uiting aansluit op een tv-commercial.

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen:

  • Met radio als aanvullend medium kan spontane merkbekendheid en boodschap-overdracht fors meer groeien dan zonder radio. Campagnes met radio in de mediamix zorgen voor gemiddeld 15 procent meer groei op merkbekendheid en gemiddeld 39 procent meer groei op boodschap-overdracht dan campagnes zonder radio;
  • De inzet van radio kan binnen alle kijkersgroepen extra groei in effect bewerkstelligen;
  • Met een koppeling tussen een radio- en tv-uiting groeit het effect op overwegen, voorkeur en koopintentie;
  • Om te groeien op merkbekendheid en boodschap-overdracht, is radio een goede aanvulling op de media-inzet;
  • Als groei in merkbekendheid en boodschap-overdracht de doelstelling is, is meer groei te verwachten als radio ingezet wordt als aanvullend medium dan wanneer gekozen wordt voor print als aanvullend medium.
  • Heeft een merk binnen de doelgroep al een bekendheid van minimaal 20 procent, dan kan radio ook bijdragen aan merkimago en -voorkeur.
  • Hoe meer eenheid in een radio- en tv campagne, hoe meer effect gegenereerd wordt in overwegen, voorkeur en koopintentie. In een radiocommercial kan bijvoorbeeld gekozen worden voor dezelfde stem, jingle en/of muziek als in de televisiecommercial;
  • Radio voegt als aanvullend medium meer toe op deze doelstellingen dan print.

Kortom: radio is een waardevolle toevoeging aan de mediamix. Niet alleen op kennisvlak maar ook op het gebied van imago, voorkeur en koopintentie. Zonder radio heeft u minder effect!

(Bron: Ster-onderzoek)