Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Elke seconde telt

Elke seconde telt

Consumenten nemen maar een paar seconden de tijd voor een commerciële boodschap. Maar hoeveel tijd heb je dan nodig om de boodschap over te brengen? Martin Leeflang, CEO van Validators, heeft een aantal effectieve exposuretijden per mediumtype verzameld:

Online Banners: 0,4 seconden
Buitenreclame: 1 a 2 seconden
Pagina in de krant: 2 a 3 seconden
E-mail nieuwsbrieven: 5 a 7 seconden
Webpagina: 5 a 10 seconden

En een tv-commercial dan?
Uit het rapport The Art of Effective Advertising van Nielsen blijkt dat het bij TV commercials om de eerste 5 tot 7 seconden draait. Daarna is de kans het grootst dat kijkers afhaken. Het is daarom van belang dat de eerste paar seconden de aandacht van de kijker wekt. Voor het lezen van letters/woorden is een kort moment nodig waarop het oog stilstaat op een bepaalde plek. Mensen lezen 4 tot 6 woorden per seconden. Als we de bovenstaande kijktijd aanhouden, wordt het eenvoudig om te bepalen hoeveel woorden in de key boodschap mogen staan. Voor buitenreclame geldt dan de stelregel: gebruik niet meer dan 4 tot 8 woorden. Het is dus belangrijk dat het hoofddoel in deze woorden worden genoemd.

Daarnaast worden we steeds meer geconfronteerd met pre-rolls. Ze mogen maximaal 20 seconden zijn, maar wie kijkt hem af? U hebt dus weinig tijd om uw boodschap over te brengen op de consument. Geef dus niet zomaar de voorkeur aan een briljante doordenker waarvoor de consument meer dan een paar seconden nodig heeft om deze te begrijpen.

Een adverteerder heeft dus niet veel tijd om zijn boodschap over te brengen. Wat helpt is om uzelf deze vragen te stellen:
• Snapt u de boodschap in 2 seconden?
• En zijn mijn logo en play-of in de eerste seconden zichtbaar?

Is het antwoord ja, dan bent u goed op weg om een effectieve commerciële boodschap te maken. Onze afdeling commercie kan u nog veel meer tips geven. Bel naar: 050-318 66 55