Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Influencer marketing iets voor u?

Beauty, lifestyle en food zijn veel besproken onderwerpen onder bloggers en vloggers. Maar heeft u er wel eens aan gedacht om deze influencers te koppelen aan uw merk?

Met influencer marketing bereikt u uw doelgroep via een invloedrijk persoon. Waar dit voorheen met name de BN’ers van tv waren, koppelen bedrijven hun merken nu steeds meer aan online beroemdheden. Vlogger Enzo Knol maakt dan bijvoorbeeld een video van hoe hij op de nieuwste sneakers door de straten loopt. Waar vervolgens een paar honderd duizend jongeren naar kijken. Niet verkeerd, toch? Maar of, en zo ja, hóe influencer marketing voor uw bedrijf interessant is, ligt aan een aantal factoren.

Doel

Voor de hand liggend, maar wel erg belangrijk. Stel eerst uw marketingcommunicatiedoel vast. Is dit meer naamsbekendheid onder een relevante doelgroep? Dan zou u eraan kunnen denken om een influencer te benaderen. Verkoopt u bijvoorbeeld biologische groenten, dan kunt u een food blogger inschakelen om uw producten te testen. Maar wilt u meer bereik bij het grote publiek, dan is een campagne op radio of tv passender.

Doelgroep

Bloggers en vloggers hebben vaak een trouwe achterban. Deze groep loyale volgers zitten vaak in de leeftijdscategorie 10 tot 20 jaar. Maar ook de jonge moeder-blogs, sportblogs en voedingsblogs zijn erg in trek: blogs voor een iets oudere doelgroep van vaak vrouwen tussen de 20 en 35 jaar oud. Als u besluit een influencer in te schakelen, zullen zijn of haar doelgroep en die van uw bedrijf naadloos op elkaar aan moeten sluiten. Is uw doelgroep de 50-plusser uit Winschoten, dan is influencer marketing (nog) niet zo geschikt.

Wat kunnen vloggers en bloggers voor u doen?

Heeft u een geschikte blogger of vlogger gevonden? Dan kunt u nog vele kanten op. Een gebruikelijke manier is bloggers gratis uw product te laten testen, in ruil voor een artikel of video over dit product. Een andere optie is een social media take over. Hierbij neemt een bekende influencer voor een bepaalde periode het social media account van een bedrijf over, wat vaak zorgt voor een hoop nieuwe volgers.

Kortom, met influencer marketing kunt u een relevante doelgroep bereiken, tegen een relatief laag bedrag. Influencers worden vaak als betrouwbaar gezien en kunnen dienen als ambassadeur van uw merk of product. Maar zolang uw doelgroep geen blogs leest of vlogs volgt, gaat de term ‘influence’ natuurlijk niet meer op.