Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Wij van Google, adviseren Google

Voor de tweede keer in krap anderhalf jaar tijd streek het Google circus neer in Groningen. Op het voormalige Suikerunie terrein werden in 5 dagen tijd ondernemers, ZZP’ers, scholieren en studenten bijgespijkerd op het gebied van online marketing. Helemaal gratis en voor niets! Toch?

De opkomst was net als vorige keer goed. In een grote zaal werd eerst het heilige woord verkondigd door de circusdirecteur van Google over internet, online marketing en e-commerce. Vervolgens werden de deelnemers in kleine zaaltjes de fijne kneepjes van online marketing bijgebracht door experts.

Online onmisbaar

De Digitale Werkplaats is niet in één blog samen te vatten. Het kwam er eigenlijk op neer, dat u NIET online mag ontbreken. En dat u op veel zaken goed moet letten, anders valt u niet op tussen al die andere websites en social media berichten op dat hele grote world wide web.

Even een paar cijfers ter illustratie:

  • Nederland telt ongeveer 4,9 miljoen website-adressen;
  • 93 % van de consumenten zijn op z’n minst 1 keer per dag online;
  • meer dan 60 % van de zoekopdrachten gebeurt op een mobiel device;
  • 61 % verlaat de website als ze de gewenste informatie niet gelijk kunnen vinden;
  • wij kijken gemiddeld 220 keer per dag op onze telefoon;
  • aantal zoekopdrachten per dag wereldwijd: 5.000.000.000!
  • Geïnteresseerd in nog meer statistieken? http://www.internetlivestats.com

Meer weten over andere online ontwikkelingen en trends? Dat kan ook op de website van Consumer barometer: https://www.consumerbarometer.com/en

Gratis tools van Google

Google heeft voor iedereen een aantal fantastische, wederom gratis tools, om er voor te zorgen dat jouw online bedrijfspresentatie goed scoort. Dat jouw website tussen al die andere websites opvalt en goed gevonden wordt.

Een hele belangrijke check is de test op mobiel-vriendelijkheid van uw website. Het is tegenwoordig absoluut noodzakelijk dat jouw bedrijfswebsite op een mobieltje goed functioneert, snel laadt en ook makkelijk in gebruik is. Testen van jouw website op mobiel vriendelijkheid gaat heel makkelijk: https://search.google.com/test/mobile-friendly .

Voor de thuisblijvers heeft Google er voor gezorgd dat u achter uw bureau alles kan leren over het bouwen en ontwikkelen van goede websites, het analyseren van online bezoek én natuurlijk hoe u met SEO en SEA nog meer webtraffic kunt generen. De Digitale werkplaats is de e-learning omgeving van Google waarinu uzelf volledig kunt scholen tot online expert. En ook dit is helemaal gratis.

En niet alleen Google biedt een gratis leeromgeving aan. Nee ook de andere online grootverdiener, Facebook, heeft een online leeromgeving. Hierin kunt u al uw Facebook kennis verwerven inclusief een aantal certificaten: https://www.facebook.com/blueprint

Voor niks gaat de zon op

Het is duidelijk dat deze online grootmachten alles op alles zetten om steeds meer gebruikers en klanten te werven voor hun online diensten en advertentie-tools. Daarbij is ‘gratis’ natuurlijk een onweerstaanbaar aanbod. Maar gelukkig weten u en ik dat de adverteerders van Google en Facebook dat dubbel en dwars zelf terugbetalen. Ik zet dan ook vraagtekens bij de eenzijdige voorlichting van Google over bijvoorbeeld onderwerpen als ‘Het verhogen van naamsbekendheid’ en ‘Full funnel marketing strategie’. Bij de meeste workshops lijkt het erop dat online én voor Google de enige oplossing is voor elke ondernemer.

Boodschap boven middelen

Wat echt jammer is, is dat Google maar een half verhaal vertelt. Ze slaan het belangrijkste deel gemakshalve over. Want welke manier u ook kiest om reclame te maken, via welk kanaal dan ook, het gaat altijd eerst om de boodschap die u wilt vertellen. Wat u doet, hoe u het doet en vooral waarom u het doet. U kunt heel veel geld blijven pompen in een mooie website en in SEO en SEA van Google. Wanneer u niet tijdens alle contactmomenten met uw potentiële klant een eenduidig verhaal en oplossing brengt met een onderscheidende impact, dan maak u weinig kans. Hoe u dat on- én offline goed moet vertellen en communiceren, zodat u dat onderscheidend en authentiek doet, daar helpt Google niet bij. Communiceren op alle fronten vanuit uw werkelijke identiteit en drive zorgt voor het hoogste rendement op uw reclame-investering.

Wat is UW identiteit?

RTV Noord biedt sinds kort speciale identiteits-sessies voor haar klanten en ambitieuze adverteerders. In een ochtend of middag komt u erachter vanuit welke identiteit of bedrijfs-persoonlijkheid u voortaan helder en eenduidig moet communiceren. Meer weten, stuur een aanvraag naar Wendy Oude Veldhuis of Frank Schouten en wij maken een afspraak.