Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Reviews belangrijk voor uw bedrijf? 6 tips om reviews te verzamelen

Dragen reviews bij aan de verkoop van uw product? Het bedrijf Brightlocal heeft dit onderzocht. In deze blog worden de conclusies besproken.

Klantbeoordelingen en de verkoopcyclus

Het is belangrijk om te weten op welk punt in de verkoopcyclus de klant zich bevindt op het moment van zoeken naar beoordelingen. In de meeste gevallen zoeken consumenten informatie wanneer zij een probleem of behoefte hebben. Wanneer zij starten met het lezen van klantbeoordelingen hebben ze al uitgezocht welk product of dienst voldoet aan hun behoefte. De klant is nu bezig om een bedrijf te kiezen waar hij of zij dit product wil aanschaffen. Deze consumenten gaan snel tot een bestelling over.

Conclusies van het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten recensies lezen voordat zij iets bestellen. Verder zijn de volgende gegevens bekend.

Van de consumenten:

  • Leest 85% online klantbeoordelingen voor lokale bedrijven
  • 73% zegt dat zij door het lezen van positieve recensies vertrouwen krijgen in het bedrijf
  • Slechts 12% negeert online reviews
  • 67% leest 6 beoordelingen of minder

Onafhankelijkheid van de recensies

Van de consumenten zegt 79% online reviews net zo te vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen. Wel is de authenticiteit van de reviews een belangrijke factor voor de klant. Een onafhankelijke beoordelingssite in de arm nemen is daarom een slimme zet. Mensen vertrouwen deze sites meer dan wanneer het beoordelingssysteem door de website zelf beheerd wordt. In Nederland zijn verschillende aanbieders van onafhankelijke reviewsystemen. Dit kan al vanaf 10 euro per maand.

6 tips om reviews te verzamelen

  1. Stuur een e-mail naar klanten en vraag om een review
  2. Vraag het op de kassabon of factuur
  3. Gebruik een onafhankelijke reviewsite
  4. Voeg deze reviews toe aan je website
  5. Link naar deze externe reviewsite(s)
  6. Reageer op feedback

Bron: www.webperspectief.nl en www.emerce.nl