Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Het belang van reviews

U herkent het vast wel: elke keer wanneer u op zoek bent naar een nieuw product of dienst wordt u geconfronteerd met wel tientallen modellen, merken, prijzen, kleuren en meer. Of het nou een stofzuiger is waar u naar op zoek bent of een boek over marketing. Maar welke moet u nou kiezen? Waarschijnlijk zal u al snel op zoek gaan naar reviews. Wanneer anderen personen er positief over zijn, dan zal het wel goed zijn toch?

Zo bent u niet de enige die op deze manier opereert wanneer er wordt gezocht naar een product of dienst. Uw klanten doen dat hoogstwaarschijnlijk ook bij u. Potentiële klanten zullen zoeken naar reviews die zijn achtergelaten door uw huidige klanten. Het is dus de hoogste tijd om aan de slag te gaan met het integreren van reviews. Maar waarom is dit zo belangrijk en hoe komt u aan reviews? Wij leggen dat vandaag aan u uit.

Reviews zijn van immense waarde

Volgens Business.com leest maar liefst 77% van de klanten één of meerdere reviews voordat zij tot aankoop overgaan. Het is dus van groot belang om klanten de mogelijkheid te geven reviews te delen met andere potentiële klanten. Hiernaast kan er als bedrijf weer gereageerd worden op de reviews. Reageer hierbij niet alleen op de positieve reviews, want een negatieve review met een goede reactie van het bedrijf is ook erg nuttig.

Verzamelen van reviews

Maar hoe komt u aan de reviews van klanten? Dit kan op meerdere manieren. Vandaag geven wij u vijf tips over hoe u aan reviews kunt komen en hoe er als bedrijf omgegaan kan worden met de reviews.

Verwijs naar het platform

De eerste tip is om te verwijzen naar de plek waar de reviews te vinden zijn van uw product of dienst en waar nieuwe reviews op geplaatst kunnen worden. Het verwijzen naar het platform kan op de site, op social media en op alle andere plekken waar uw bedrijf aanwezig is.

Gebruik contactmomenten

Gedurende het aankoopproces zijn er meerdere contactpunten waar u kunt verwijzen naar de mogelijkheid om een review achter te laten. Dit kan zowel telefonisch, maar ook via een mail. Dring het uw klant hierbij niet aan, maar laat subtiel weten dat de mogelijkheid er is.

Word nooit boos

Hoe negatief de review ook mag zijn, reageer nooit boos op de klant. Vaak voelen bedrijven zich aangevallen door een negatieve review. Laat op dat soort momenten liever zien dat u zich kan verplaatsen in de klant en bereidt bent om samen naar een oplossing te zoeken. Boos worden geeft een negatieve weergave op andere klanten en zal u alleen maar een negatieve reputatie bezorgen.

Gebruik een extern platform

Wij raden u aan om gebruik te maken van een extern platform. Zo komen de reviews betrouwbaarder over, omdat de derde site onafhankelijk is van uw site. Een goed voorbeeld van een extern platform is www.trustpilot.nl.

Reageer inhoudelijk

Of het nou een positieve of een negatieve reactie is die u binnenkrijgt, reageer er te allen tijde op. Anno 2020 verwachten klanten dat er inhoudelijk wordt ingegaan op hun review. Er wordt geen genoegen meer genomen met een algemeen antwoord, zoals: ‘’Wat vervelend om te horen, kunnen we contact met je opnemen?’’. Ga liever in op het product zelf, wat er precies mis is gegaan en vraag (via een privé-bericht) naar gegevens over de bestelling.

Aan de slag!

Met deze tips moet het vast lukken om reviews binnen te krijgen voor uw product of dienst. Bent u geïnteresseerd in nog meer blogs over marketing, communicatie en adverteren? Neem dan ook eens een kijkje op onze blog pagina.

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-wereld-achter-de-positieve-review