Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hét online voorkeurskanaal

In 1971 werd de eerste e-mail over een computernetwerk verstuurd door Ray Tomlinson. Pas in 1995 werd het populair bij het grote publiek toen het algemeen toegankelijk werd. Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder de e-mail. Het is voor Nederlanders, op persoonlijke communicatie na, hét online voorkeurskanaal. Daarnaast wordt e-mail voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Voor u dus een geweldig kanaal om uw bedrijf te promoten. We noemen dit e-mailmarketing.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016, uitgevoerd door Blinker (2016) in samenwerking met CG Selecties, geeft antwoord op de vraag waarom e-mail zo populair is. In deze blog staan zes interessante uitkomsten van dit onderzoek, zodat u e-mail op een effectieve manier kunt inzetten bij uw marketingactiviteiten.

► 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven
Van deze 85% hebben de meeste Nederlanders zich ingeschreven op 1 tot 5 nieuwsbrieven. Dit geldt voor 57% van de totaal 2148 respondenten. De overige 28% heeft zich op 6 of meer nieuwsbrieven ingeschreven. Dit is al één reden om over te gaan op e-mailmarketing!

► E-mails worden vooral op een smartphone of laptop gelezen
Nog een reden om te beginnen met e-mailmarketing, want een smartphone heeft bijna iedereen altijd op zak. Als je aan de Nederlander vraagt op welke apparaten ze de e-mails lezen, dan ligt de voorkeur met 37% bij de smartphone, gevolgd door de laptop met 30%. Het blijkt dat de desktop minder vaak wordt gebruikt voor het lezen van de e-mail (22%) en de tablet het minst vaak (11%).

► Nederlanders geven e-mail het meeste vertrouwen als het om privacy gaat
Maar liefst 60% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan e-mail het meest betrouwbaar te vinden als het om privacy gaat. Andere communicatiekanalen scoren behoorlijk minder. Na e-mail komt WhatsApp met slechts 17%. Opmerkelijk toch?
In het onderzoek is een verschuiving te zien in hoe men aankijkt tegen de betrouwbaarheid van online communicatiekanalen. Om een voorbeeld te geven: Respondenten in de leeftijdscategorie 14 tot 17 jaar geven aan het meest vertrouwen te hebben in e-mail. Echter is het verschil ten opzichte van WhatsApp slechts 10%. Een groter verschil is op te merken bij een leeftijd vanaf 35 jaar, waarbij een duidelijke voorkeur uitgaat naar e-mail met een verschil van ongeveer 50% t.o.v. WhatsApp. Als de cijfers zich op deze manier blijven voortbewegen, zal WhatsApp de e-mail binnen vijf jaar van de troon slaan.

► Nederlanders ontvangen gemiddeld 79 e-mails per week
Probeer op te vallen als u overgaat op e-mailmarketing. Gemiddeld ontvangen Nederlanders 79 e-mails per week. Dat zijn dus gemiddeld ruim 11 e-mails per dag. De kunst voor u is om in de top-of-mind te komen bij uw ontvangers; aan het eind van de dag, of zelfs aan het eind van de week, moeten zij uw e-mail onthouden hebben als meest interessante mail.

► Ochtend en avond favoriete leesmomenten van e-mail
Nederlanders lezen het vaakst van 07.00 tot 09.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur hun e-mail. Het lijkt er dus op dat de favoriete leesmomenten vóór- en na werk of school zijn.

► Te hoge frequentie en gebrek aan relevantie belangrijkste redenen voor uitschrijven
Wanneer u e-mailmarketing gaat toepassen, dient u er rekening mee te houden dat u niet te vaak een mailing verstuurt. Maar liefst 50% van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven. Met gemiddeld 49% scoort de reden ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ bijna net zo hoog. Dus aan het eind van deze blog nog twee belangrijke tips: Verstuur niet te veel e-mails en zorg altijd voor interessante onderwerpen!

 

Bron: Westerhuis, H. (2016). Nationaal e-mail onderzoek 2016. Opgehaald van Blinker: https://www.blinker.nl/nationaal-email-onderzoek-2016