Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe gaat u zich onderscheiden?

Hè, dat is balen. Inmiddels weet u waarschijnlijk al dat u niet de enige op de markt bent. Er zijn namelijk nog genoeg andere kledingwinkels, levenssprekers, speciale sportzaken, etc.  Wel jammer zeg. Anders had u het nu lekker druk en liepen de zaken op rolletjes. Geef toe, wie wil dat nou niet? Een zaak als goudmijn en iedereen die uw naam kent. Kijk naar Nike. Niet alleen is het bedrijf bekend, het is ook nog eens geliefd.

Teleurstellend is het dan hè, dat er maar liefst duizend andere kledingwinkels zijn en wel twee duizend andere sprekers. Er is dan een vraag die u de hele dag bezighoud. Zowel ‘s ochtends aan het ontbijt als ‘s avonds onder de douche denkt u maar aan een ding. Hoe ga ik met mijn verhaal en mijn idee,  mensen bereiken? Hoe krijg ik die mensen bij mij? Hoe ga ik mij onderscheiden?

Een goede stap in de richting van Nike, is personality in uw merk. Zeker als u het persoon bent achter uw merk. Je bent het gezicht en de stem, laat die stem dan ook lijdend zijn. Het gaat inderdaad om een gevoel. Mensen moeten een gevoel bij u krijgen. Als niemand pissig op je kan worden, dan is het foute boel.

Wat, pissig? Ja, niet alleen pissig, anderen moeten natuurlijk van u kunnen houden. Maar het is mis als mensen niets van u vinden. Dan vergeten ze je en dat kost weer geld.

Veel merken zijn momenteel de exacte kopie van hun concurrenten. Je kunt niet allen roepen dat je klantgericht bent, want dat is Jan Hoekstra’s kledingzaak en Geo de Tijl als spreker ook. Die stemmen de werkwijze ook af ‘op de behoefte van de klant’.

Maar het is allemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld. Want zeg nou zelf, er is maar een iemand zoals u. Er is maar een iemand met de set van smaak, voorkeuren, leeftijd, humor, hobby’s en onhandigheden als u. En als u wilt opvallen, dan mag u die smaak , voorkeuren, humor en verhalen ook vertellen. En ja, dat bent u niet gewend en dat is spannend, want zo deden we het nooit in het bedrijfsleven.

Daarom worden zo vijf vragen gesteld om u een zetje in de rug te geven. Vragen waar u misschien niet in een kwartier zo even een antwoord op hebt.  Maar dat is geen probleem, want zoals veel sprekers zeggen, u heeft alle tijd van de wereld…

Hoe wilt u zijn?

Het gaat hier om wat voor gevoel u wilt oproepen. Ga na hoe u bent, grappig, klunzig, fanatiek of dolenthousiast?

Waar bent u echt een sukkel in?

Oké dit klinkt best gek. Maar zelfspot en menselijkheid werkt echt. Mensen voelen zich zo veel meer betrokken omdat zij zelf ook niet perfect zijn. We zijn allemaal mensen en bij ons allemaal gaat er de ganse dag van alles mis. Gebruik hierbij ook beelden. Als ik zeg dat mijn huis niet opgeruimd is, blijft dat maar vaag. Vertel dan ook echt dat er nog lege dozen pizza van gisteravond staan en paar flesjes bier van vrienden. Wat slecht werkt online is mensen die alleen maar vertellen hoe succesvol ze zijn. Dus schrijf eens op waar u een beetje een sukkel in bent. Iets kleins, menselijks, onschuldigs. U hoeft niet te vertellen dat uw hele relatie aan de afgrond ligt. Nee deel maar iets waar we aan mee kunnen genieten.

Wie zijn uw helden?

Zeker als u online helden hebt, businesscoaches, copywriters, of experts: hoe doen zij dat met het delen van hun verhalen? Wie vindt u leuk om te volgen en waarom? Wat is het moment dat u ingenomen bent door iemand? Vindt u Marc-Marie Huijbrechts grappig of heeft u juist een zwak voor een ander?

Wat vindt u heel stom of juist heel geweldig?

Moet u nou hardop zeggen of u voor Tump of Wilders bent? Niet per se, u kunt uw mening ook subtiel laten horen, door bijvoorbeeld te staan voor gelijkheid tussen rassen. Maar als u maar onthoud dat helemaal geen mening hebben geen optie is. Mensen willen weten wat u ervan denkt.

Als iedereen een kloon van u zou zijn, hoe zou de wereld er dan uit zien?

‘Er zou zeker weten een tekort zijn aan rode lipstick.’
‘Dan zouden alle mensen steeds hun sleutels zoeken.’
‘Dan zou er in alle wastafels vuile vaat staan, niemand zou zijn kleren strijken, maar iedereen is extreem hilarisch dus het is oké.’

Grappig of niet? En snapt u de vraag? Snapt u waarom de vraag er toe doet als u een van de 4251 financieel adviseurs bent?

Welke van de bovenstaande voorbeelden vindt u grappig, of misschien zelfs innemend? Wat treft u? En valt het u op dat het allemaal verhalen zijn waar mensen zichzelf niet al te serieus nemen?

Het gaat er dus om dat we willen verbinden, we zoeken herkenning om ons heen, mensen die zijn als wij. En als u uw onderscheid zijn er genoeg mensen de u zullen volgen en dus met u willen verbinden.

Klik hier voor het gehele bericht.