Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 2: Schaarste

In deze 7-delige serie van blogs kijken we naar alle beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, en hoe ze toe te passen zijn in radiocommercials. Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie, die dat vakgebied op prachtige wijze weet te combineren met marketing. Cialdini zette 7 beïnvloedingsprincipes op een rij, waarmee u consumenten kunt overtuigen van uw product of dienst. In deze tweede blog: Schaarste

Schaarste op radio

Cialdini stelt dat mensen gevoelig zijn voor schaarste. Een dienst of product wordt in ons hoofd meer waard zodra er minder van is. Of wanneer de kans op bezit kleiner wordt, bijvoorbeeld door een tijdslimiet. Kijk bijvoorbeeld naar het populaire modemerk Supreme. Zij lanceren wekelijks een limited edition collectie, die binnen een paar seconden is uitverkocht. Ook Nike en Adidas hanteren dit principe van schaarste met limited edition sneakers, die voor veel geld in weinig tijd worden verkocht. Omdat ze schaars zijn dus.  Wanneer u het gevoel van urgentie aanwakkert, bevordert dat de verkoop.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

Zodra we merken dat de dienst of het product schaars is, heeft het meer waarde voor ons. We zijn dan eerder geneigd tot kopen over te gaan. Daar kunt u gebruik van maken op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan actieweken. Communiceer tot wanneer een actie loopt. Of geef een cadeau weg voor de eerste 100 klanten. Verkoop earlybird tickets tot een bepaalde datum. Vol is vol. Weg is pech. Op is op. Allemaal termen die de schaarste benadrukken.

Voorbeeld schaarste

Dit principe wordt toegepast in de commercial van Havik Auto Groningen.

“Man: Het is tijd om toe te slaan! Bij Havik Auto tot en met 13 juli aanstaande mega-kortingen op nieuwe voorraad auto’s, die oplopen tot wel 6000 euro. Maak dus nu uw slimme zomerdeal bij Havik Auto.”

Beluister commercial: Havik Auto

Lees ook deel 1 van deze serie: Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 1: Sociale bewijskracht