Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 3: Autoriteit

In deze 7-delige serie van blogs kijken we naar alle beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, en hoe ze toe te passen zijn in radiocommercials. Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie, die dat vakgebied op prachtige wijze weet te combineren met marketing. Cialdini zette 7 beïnvloedingsprincipes op een rij, waarmee u consumenten kunt overtuigen van uw product of dienst. In deze derde blog: Autoriteit

Autoriteit op radio

Mensen kopen graag bij een expert. Of ze gaan af op een mening van iemand waar ze tegenop kijken. We volgen graag mensen die meer wijsheid bezitten dan wijzelf over een bepaald onderwerp. Vanuit vroeger is het ons geleerd dat specialisten gelijk hebben, denk aan dokters. Daarom zijn in vrijwel alle tandpasta commercials mensen in witte jassen te zien. Die commercials bevatten het beïnvloedingsprincipe autoriteit. Ook al weten we dat het misschien geen echte artsen zijn, tóch werkt dit door in ons onderbewustzijn.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

Laat zien dat u een expert bent. Een specialist in uw vak. Dat voelt (zeker voor Groningers) misschien wat onnatuurlijk. We houden niet van opscheppen. Maar consumenten houden ook niet van bedrijven die middelmatig zijn! We willen kopen bij diegene die het beste is. Dus hup, op dat podium! Laat zien en horen dat u goed bent in uw vak. Dat kan op allerlei manieren, zodat u zich er gewoon prettig bij blijft voelen. Laat bijvoorbeeld zien welke opleiding u heeft gevolgd, hoeveel jaren ervaring u heeft of welke andere projecten u al eerder heeft uitgevoerd.

Voorbeeld autoriteit

Dit principe wordt toegepast in de commercial van Raadsveld Groningen.

“GEJUICH/APPLAUS. Man: Jaaaa… Dat is nou het Raadsveld-effect. Want Andre Raadsveld en zijn team zijn al 40 jaar goed. Zeg maar gerust heel goed. Voor kunststofkozijnen en dakkapellen waar iedereen blij van wordt.”

Beluister radiocommercial: Raadsveld

Bent u benieuwd naar de andere beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini?

Lees hier deel 1 over sociale bewijskracht
Lees hier deel 2 over schaarste