Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 4: Consistentie

In zeven blogs leren we u alles over de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, en het gebruik ervan in radiocommercials. Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie, die dat vakgebied op prachtige wijze weet te combineren met marketing. Cialdini is bekend van zijn 7 beïnvloedingsprincipes, waarmee u consumenten kunt overtuigen van uw product of dienst. In deze vierde blog: Consistentie en commitment.

Consistentie en commitment op radio

Dit beïnvloedingsprincipe is erop gericht dat mensen stap voor stap worden verleid om uw dienst of product te kopen. Het blijkt uit onderzoek dat mensen graag consistent zijn in hun gedrag. Als ze één keer ‘ja’ hebben gezegd tegen iets kleins, zeggen ze ook eerder ‘ja’ tegen een vervolgstap. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een e-book in ruil voor een e-mailadres (iets kleins). Deze mensen ontvangen vervolgens een uitnodiging voor een gratis webinar (iets kleins). In het webinar ontvangen ze een aanbieding voor een dienst of product. Omdat de consument al twee keer instemmend heeft gereageerd, is deze eerder geneigd om ook de derde keer ‘ja’ te zeggen, en dus het product of de dienst te kopen.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

Eerlijk is eerlijk, het is een uitdaging om via een radiocommercial dit principe toe te passen. Na wat graafwerk in onze database met radiocommercials, bleek dat nog geen enkele adverteerder (tot dit moment) dit principe toepast op Radio Noord. Het is echter wél mogelijk!

Want: radio is een mooi middel om de eerste keer ‘ja’ te krijgen. Het is namelijk vrij ongewoon dat luisteraars direct overgaan tot aankoop na het horen van één radiocommercial. U kunt die kans op een betalende klant verhogen door bijvoorbeeld:

  • luisteraars op te roepen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, vol waardevolle tips.
  • luisteraars een test te laten doen, waar een advies uitkomt.
  • luisteraars uit te nodigen voor een gratis webinar.

Het kan een prachtige eerste stap zijn om consumenten in de salesfunnel op te nemen. Na het sturen van een aantal nieuwsbrieven, kunt u bijvoorbeeld een aanbieding doen. Of een uitnodiging te sturen voor een gratis evenement. Of eens telefonisch contact opnemen. Volop mogelijkheden!

Bent u benieuwd naar de andere beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini?

Lees hier deel 1 over sociale bewijskracht
Lees hier deel 2 over schaarste
Lees hier deel 3 over autoriteit