Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 5: Sympathie

Wilt u overtuigen met uw radiocommercial? In deze reeks blogs kijken we naar de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini en zijn toepassingen op marketing. Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie, die dat vakgebied op prachtige wijze weet te combineren met marketing. In deze vijfde blog: Sympathie

Sympathie op radio

Iemand die uw merk aardig vindt, is eerder bereid zijn portemonnee te trekken dan iemand die minder sympathie voor u heeft. We kopen voor een groot deel op de ‘gunfactor’. Een sympathiek bedrijf kan rekenen op meer omzet dan een onsympathiek bedrijf. Maar hoe krijgt u een gunfactor? Mensen moeten u eerst leren kennen. Dat is stap één. Daarnaast is het handig om te stimuleren dat mensen hun positieve ervaringen met uw merk delen in hun eigen netwerk. Denk er bijvoorbeeld aan dat u klanten stimuleert om een aankoopervaring te delen. Spring in de bres voor goede doelen, doe eens iets terug voor de stad waarin u bent gevestigd of stel uw personeelsleden op een leuke manier voor via social media. Besteed aandacht aan uw merk én aan uw klant.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

In een radiocommercial zijn verschillende voorbeelden te bedenken om sympathiek over te komen. Denk bijvoorbeeld aan het oplossen van een probleem. Of dat een deel van de omzet naar goede doel gaat. Kies voor de juiste voice-over en vriendelijke achtergrondmuziek die het ‘feelgood’ gevoel versterkt.

Voorbeeld sympathie

Het beïnvloedingsprincipe sympathie wordt ingezet bij de radiocommercial van Bos uit Beerta, deze draait op Radio Noord.

TELEFOON GAAT. Man: Bos uit Beerta! Klant: Goedenavond, ik zit lekker tv te kijken en toen viel ineens de stroom uit. Man: Ik hoor het al, dat klinkt als een probleem in de meterkast. Wacht, ik stuur wel even en mannetje.

Beluister radiocommercial: Bos Beerta