Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

In 5 stappen uw bedrijf promoten op social media

Zoveel mogelijk bekendheid genereren voor uw bedrijf, wie wilt dat nou niet? Vaak kiezen ondernemers ervoor om op alle social media te zitten, maar is dit wel effectief? Heeft het zin om op TikTok te zitten wanneer uw doelgroep boven de 30 jaar is? Of is het juist slim om als kunstenaar op Instagram te zitten? Vandaag leggen wij u uit hoe u in 5 stappen uw bedrijf kunt promoten op social media en welke platformen u het beste kunt gebruiken voor uw bedrijf.

Voordelen van het gebruik van social media

Het promoten van uw bedrijf hoeft niet altijd geld te kosten. Naast het adverteren bij anderen, kan ook het gebruiken van social media bijdragen aan het vergroten van de merkbekendheid. Er zijn namelijk 3 soorten media. Earned media, paid media en owned media. Earned media gaat over media-aandacht die uw bedrijf verdiend heeft. Dit kan bijvoorbeeld van andere bedrijven zijn die uw bedrijf aandacht geven door over uw bedrijf te schrijven. Paid media is betaalde media-aandacht. Bijvoorbeeld door te adverteren bij een krant of radiozender. Tot slot is er owned media. Dit betreft media waarover uw bedrijf zelf bezit. Het gaat dan bijvoorbeeld over een eigen Facebook- of Instagrampagina. In deze blog gaat het over owned media. Een groot voordeel van owned media is dat het gratis is en dat u zelf controle heeft over wat u op de pagina zet. Naast dit, zijn er nog een aantal redenen om op social media te zitten:

  • Nauwkeurig en breed bereik van de doelgroep
  • Snelle feedback van klanten
  • Vergroten van de klantloyaliteit van het merk

In 5 stappen uw bedrijf promoten op social media

Voordat u begint aan social media is het handig om eerst een aantal stappen te volgen om zo effectief mogelijk social media in te zetten.

Stap 1: Doelen stellen

Zonder doelen, geen richting. Het is dus van belang om altijd doelen opgesteld te hebben zodat er een richting is waar u heen wilt gaan met de social media van het bedrijf. Het doel geeft antwoord op de vraag: ‘’wat wilt u bereiken met uw social media?’’. Wilt u door het inzetten van social media bijvoorbeeld meer traffic naar uw website genereren of bent u meer geïnteresseerd in het creëren van een band met uw klant? Bij het opstellen van uw doelen kunt u een ezelsbruggetje genaamd ‘SMART’ gebruiken. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dit zijn de voorwaarden waar een doel aan moet voldoen. Een goed voorbeeld van een SMART doel staat hieronder.

‘’Aan het eind van 2022 is er 30% meer traffic naar de website dan aan het eind van 2021 naar aanleiding van onze social media’’.

Stap 2: Een platform kiezen

Hier komt wellicht de meest lastige stap. Het kiezen van een platform is helemaal afhankelijk van wie uw doelgroep is en waar zij behoefte naar hebben. Het is hierbij handig om een primaire marktanalyse uit te voeren, de behoeften van uw doelgroep in kaart te brengen en te kijken naar waar uw concurrenten op promoten. Om uw doelgroep in kaart te brengen moeten als eerste hun demografische en geografische kenmerken in kaart worden gebracht. Dit zijn kenmerken, zoals bijvoorbeeld het geslacht, de leeftijd en woonplaats van uw doelgroep. Ook raden wij aan in kaart te brengen hoe de levensstijl en wat de hobby’s zijn van uw doelgroep. Hoe meer u weet, hoe beter! Dit achterhalen kan makkelijk door bijvoorbeeld een enquête af te leggen onder uw doelgroep. Nadat u alle gegevens heeft verzameld raden wij u ook aan om een persona te ontwikkelen. Een persona is een fictieve ideale klant en het helpt u om altijd uw klant in gedachte te hebben. De klant is immers koning.

Stap 3: De pagina maken

Vervolgens komt het leukste gedeelte. Wanneer u eenmaal uw platform(en) heeft gekozen, is het tijd om daadwerkelijk de pagina(‘s) aan te maken. De meeste social media hebben een functie waarbij u een pagina aan kan maken speciaal voor bedrijven. Dit raden wij dan ook aan. Door het hebben van een bedrijfsaccount krijgt u extra tools die een normaal Instagram account niet krijgt. Zo krijgt u statistieken te zien, kunt u uw content (indien u wilt) promoten en meer. Verder hoort bij het maken van de pagina het toevoegen van een profielfoto, een koptekst en een paginabeschrijving. Hou hiermee rekening dat het gaat om een HD profielfoto en dat er geen spellingsfouten te vinden zijn in de koptekst en paginabeschrijving.

Stap 4: De pagina vullen

Pak uw camera en haal uw creatieve geest erbij, want het is tijd om content te maken! Bij een bedrijfspagina hoort een regelmaat in publicaties, het aanhouden van een huisstijl en de afwisseling van de soorten posts. Om de intervallen van de posts te bepalen kunt u het beste hiervoor kijken naar de statistieken om te kijken wanneer uw volgers het meest actief zijn. Het bepalen van de soort posts volgt hierna. De ene post kan zich meer richten op het aanprijzen van een actie terwijl de andere post zich meer gericht op interactie met de klant. Zorg ervoor dat er sprake is van genoeg afwisseling. De kwaliteit van de content is hiernaast ook van groot belang. Het is uitermate belangrijk dat er geen fouten worden gemaakt en dat onderwerpen die andere mensen kunnen beledigen ontweken worden. Voor alles geldt, maak van tevoren een inhoudsplan waarin staat beschreven wat er gepost gaat worden en wanneer. Dit wordt ook wel een contentkalender genoemd.

Stap 5: Een publiek aantrekken

Het trekken van een publiek vereist veel werk. Hierbij hoort het voorbereiden van berichten, het publiceren, het reageren op reacties en dm’s, reageren op beoordelingen, het eventueel bijhouden van advertenties, analyseren en bijhouden van statistieken aanpassen van de strategie indien nodig en meer. Zo bouwt u langzamerhand een publiek op.

Zo kiest u het juiste platform

Omdat het kiezen van een platform nog best lastig kan zijn helpen wij u door de kenmerken van de grootste social media te bespreken. Zo kunt u op basis van de gegevens die u heeft over uw doelgroep platformen kiezen.

Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Zo zitten er maar liefst 2,2 miljard actieve mensen op dit medium. Voor bijna alle bedrijfsgebieden is er een doelgroep. Verder waardeert Facebook hoogwaardige inhoud. Grote bedrijven krijgen betaalde promotietools, prestatietechnieken, Facebook Pixel (hiermee kan informatie verzameld worden over gedrag van de gebruikers), het aanpassen van de Facebook Messenger-bots en meer. Op Facebook kunnen alleen berichten, maar ook foto’s en video’s gedeeld worden. Hierop kunnen mensen reageren, het bericht leuk vinden of het bericht delen. Tot slot is er ook de mogelijkheid dat klanten een privébericht kunnen sturen. Eventuele problemen kunnen zo makkelijk privé opgelost worden.

De algemene conclusie is dat het sociale netwerk geschikt is voor bijna alle bedrijfsgebieden (behalve die welke verboden zijn door de regels van de site en de wet). De effectiviteit is direct afhankelijk van hoe er reclame gemaakt wordt.

Bron: https://imu.nl/social-media/bedrijf-promoten-social-networks/

Twitter

Twitter staat bekend om korte berichten. Deze berichten kunnen makkelijk verspreidt worden door het retweeten van een bericht. Met Twitter kan de doelgroep snel geïnformeerd worden en kunnen gebruikers naar de site toegetrokken worden. Ook biedt dit platform advertentietools aan merken. Ook op Twitter kunnen foto’s en video’s gedeeld worden. ook hier is het mogelijk om een privé bericht te sturen, ookal is dit minder gebruikelijk.

De algemene conclusie is dat dit platform geschikt is voor bedrijven met actief werk en sociale prestaties. Als u dagelijks 3-5 tweets kunt maken met korte rapporten over actuele gebeurtenissen, is het sociale netwerk geschikt voor jouw merk.

Bron: https://imu.nl/social-media/bedrijf-promoten-social-networks/

Instagram

Bij Instagram gaat het vooral om foto’s, stories en korte video’s. Het verenigt een jong publiek en maakt snelle conversies mogelijk. Dit kan, omdat de gebruiker het product in de content zelf kunnen zien. Naast conversies kan Instagram ook zorgen voor meer interactie met de klant. Zo kunt u bijvoorbeeld een kijkje achter het scherm geven. Hoe gaat het er daar aan toe en wie werken er eigenlijk?

De algemene conclusie is dat Instagram helpt bij het stimuleren van actieve verkoop en publieksgroei. Dit is geschikt voor bedrijven die heldere emoties of mooie producten aanbieden aan het publiek. Emotie en mooie producten kunnen mooi naar voren komen in beeld. Hierom zou Instagram hiervoor de beste keuze zijn, omdat Instagram heel visueel ingesteld is.

Bron: https://imu.nl/social-media/bedrijf-promoten-social-networks/

Pinterest

Naast Instagram focust ook Pinterest zich op visuele inhoud. Pinterest is vooral interessant voor bedrijven die producten en diensten aanbieden. Gebruikers van Pinterest slaan vaak producten op om ze vervolgens later te kopen. Volgens statistieken wordt 21% van de aankopen gedaan door toegevoegde producten.

De algemene conclusie is: Pinterest is geschikt voor elk bedrijf dat iets wil laten zien. Om succes te bereiken, moet je heldere en mooie inhoud en een unieke opvallende lay-out bieden.

Bron: https://imu.nl/social-media/bedrijf-promoten-social-networks/

Ook leeftijd is van belang

Naast het soort content dat past bij uw product of dienst kunt u ook kijken naar de leeftijd van uw doelgroep en op welke social media deze groep zich bevindt. Als uw doelgroep boven de 50 jaar is, dan is het niet zinvol om een Snapchataccount aan te maken. Hier bevindt uw doelgroep zich dan niet op. Hieronder is een gemakkelijk overzicht van hoeveel procent van de leeftijdsgroep zich op een specifiek social medium bevindt. Ook aan de hand hiervan kunt u zelf een schatting maken wat het beste voor uw product of dienst zou werken.

Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2020/01/27/social-media-onderzoek-2020/

Nu u weet waarom social media nuttig is, wat uw doelen zijn, op welk(e) platform(en) u zich wilt bevinden en waar u op moet letten bij het maken van een pagina en content moet het goed komen. Wilt u meer te weten komen over communicatie, marketing en adverteren op tv, radio en online? Lees dan ook hier onze andere blogs.

Bronnen: https://imu.nl/social-media/bedrijf-promoten-social-networks/

https://www.frankwatching.com/archive/2020/01/27/social-media-onderzoek-2020/