Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Is er nog een toekomst voor de retailer na de coronacrisis?

Het coronavirus heeft een enorme impact op ons allemaal en niet in het minst op ons consumptiegedrag. We brengen veel tijd door thuis, komen alleen voor de meest noodzakelijke boodschappen de deur uit, we kopen meer online en maken meer dan ooit gebruik van streamingdiensten. Gaat het om blijvende veranderingen? Is er nog een toekomst voor de retailer na de coronacrisis?

Cosumentengedrag gedurende de coronacrisis

Onderzoeksbureau Nielsen ontdekte dat het gedrag dat consumenten vertonen gedurende het coronavirus onder te verdelen is in zes stadia. Elk stadium wordt gekenmerkt door gebeurtenissen rondom het coronavirus en specifiek consumentengedrag. De timing wordt sterk bepaald door het nieuws. Doordat er een patroon is in bepaalde uitgaven gedurende het virus, wordt het voor retailers mogelijk enigszins te voorspellen wat er staat te gebeuren.

De zes stadia van consumentengedrag tijdens de coronacrisis

De zes stadia van consumentengedrag als gevolg van COVID-19 – The Nielson Company (2020)

Vanaf het moment dat duidelijk werd dat men in de gaten kreeg dat het virus ook ‘ons’ zou kunnen treffen steeg als eerste de interesse in gezondheidsproducten. Dit resulteerde vrijwel direct (stadium 2) in het treffen van maatregelen ofwel het doen van aankopen van deze producten. De aankopen van desinfecterende handzeep en papieren zakdoekjes steeg explosief. In de fase die daarna volgt worden en er naast gezondheidsproducten ook massaal houdbare voedingsmiddelen ingeslagen. Tegen alle adviezen in wordt er volop gehamsterd. In de tweede week van maart zien supermarkten 11% meer omzet dan de week voor kerst en een week later zelfs 35% meer! Overigens is deze omzetstijging vrijwel direct gekoppeld aan de berichtgeving. In genoemde weken vielen er meer slachtoffers en waren er meer besmettingen. Daarna volgende er steeds meer negatieve berichtgeving en daarmee gaan we naar het volgende stadium.

In stadium vier bereiden we ons voor op leven thuis en gaan we producten en diensten online inkopen. Er ontstaat een enorme stijging in de online verkoop van levensmiddelen, gezondheidsproducten, sportbenodigdheden, doe-het-zelfproducten.

We bevinden ons op dit moment in stadium vijf ‘het leven in beperking’ en het ziet ernaar uit dat dit voor 1 juni niet veel zal veranderen. Door deze situatie, we komen zo weinig mogelijk de deur uit, proberen we zoveel het kan online onze ‘boodschappen’ te doen. Het ziet er naar uit dat dit voor grote problemen gaat zorgen bij online retailers. Door de enorme drukte lopen de wachttijden enorm op en wellicht zullen daardoor ook de prijzen van diverse producten gaan stijgen (vraag en aanbod). De verkoop van online studies en het gebruikmaken van streaming-diensten is enorm gestegen.

Het ‘nieuwe normaal’ 

Hoe gaan we ons gedragen in de fase die nog gaat komen? Wat wordt het ‘nieuwe normaal’? In China is dit stadium bijna bereikt en wordt het ‘normale’ leven weer enigszins opgepakt. Wat we daar zien is dat de pieken in online verkoop zich weer stabiliseren en dat winkels de deuren weer openen. Het ziet er echter naar uit dat het koopgedrag blijvend is veranderd. Een aantal eerste opvallende veranderingen zijn; consumenten die in het verleden zeer terughoudend waren met het online winkelen hebben het gemak ervaren en zullen vaker online gaan kopen. De tijdens de crisis ‘ontdekte’ digitale toepassingen als; online onderwijs, thuiswerk-applicaties, live-streamen van evenementen en symposia zullen ook in de toekomst vaker worden ingezet. Volgens het onderzoek van The Nielsen Company zal ook de trend om tijd in huis door te brengen weer stijgen. We gaan ons naar verwachting ook socialer en maatschappelijk bewuster gedragen. We zullen ondanks een stijging van het online winkelen ook vaker kopen bij lokale retailers. Voor een deel ook om deze ondernemers door een lastige tijd heen te helpen. In Nederland zijn we ook al tal van initiatieven om lokale ondernemers te helpen in deze zeer barre tijden.

De toekomst van de retailer na de coronacrisis

De impact van het corona-virus op onze economische situatie zal groot zijn en vrijwel iedereen zal de gevolgen hiervan aan den lijve ondervinden. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor ons consumptiegedrag. We zullen nog veel prijsbewuster worden. We letten nog meer op ons beschikbare budget en de prijs/kwaliteit verhouding zal nog belangrijker worden. Dit speelt de discountretailers in de kaart. Overigens was deze trend al een aantal jaren gaande. Deze veranderingen in consumentengedrag zullen veel vragen van retailers. Retailers zullen nog meer moeten inspelen op deze veranderende klantbehoeften. Retailers zullen zich moeten aanpassen aan het ‘nieuwe normaal’. Niet voor iedere branche en productsoort zal dit even makkelijk zijn maar ondernemers zijn creatief en er zijn ook zeker weer kansen.

Binnenkort gaan wij in gesprek met een ondernemer die al zijn verkooppunten (de markten) kwijtraakte maar die nu bezig is om een nieuw distributiekanaal (webshop) op te zetten. Wij vinden als regionaal reclamebedrijf dat we dit soort initiatieven moeten ondersteunen en zullen deze ondernemer op allerlei manieren helpen om dit nieuwe kanaal te promoten. We denken mee in concept en in de financiering hiervan. Mocht u als ondernemer vergelijkbare initiatieven ontwikkelen of willen ontwikkelen neem dan gerust contact op met een van de accountmanagers. Wij denken graag met u mee.

Bron: Crossmarks – Lori van Waes