Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Is het medium TV dood?

Net als in het verleden al van toepassing op het medium radio is de ondergang van het medium tv al vele malen aangekondigd. Het medium radio is echter nog steeds springlevend en voor wat betreft het medium tv leven we op dit moment in de Gouden Eeuw.

Een aantal redenen die pleiten in het voordeel van TV;

TV levert bereik

Uit recent onderzoek in Engeland blijkt dat het bereik onder volwassenen in de periode tussen 2010 en 2018 stabiel is gebleven. Volgens het Engelse kijkonderzoek is het bereik zelfs iets toegenomen in genoemde periode. Het bereik onder de groep ‘Millennials’ (16-34 jarigen) is echter wel gedaald en de vraag is of deze doelgroep hun huidige kijkgedrag (online) zullen continueren als ze ouder worden of dat ze toch het kijkgedrag van hun ouders zullen overnemen. Overigens heeft deze doelgroep op dit moment het laagste besteedbare inkomen van alle volwassen. Bovendien is het maar de vraag of je deze doelgroep met online-campagnes wel zult bereiken aangezien dit de doelgroep is die het vaakst ad-blockers plaatst op hun smartphone en tablet. Een ander feit is dat heel veel online retailers hun heil zoeken in campagnes op TV. Ze zien dus ook de sterke positie van het medium tv en de mogelijk op een groot bereik op te bouwen!

Grootste deel van het mediabudget gaat naar TV

In 2010 investeerden adverteerders in Engeland 4,1 miljard in tv-reclame. In 2017 is dit gestegen naar 4,8 miljard pond. Bedrijven weten het……. als je wilt bouwen aan je merk en een grote merkbekendheid wilt realiseren dan is tv een zeer interessant en effectief medium. TV vormt nog steeds de basis van een mediaplan.

TV is het meest efficiënt

Uit dit onderzoek blijkt ook dat het rendement op de investering (ROI) nog steeds het hoogst is van alle mediakanalen. TV heeft bovendien ook de grootste impact op de langere termijn.

TV voorlopig nog volop in leven!

Ondanks het feit dat er per week een aantal minuten minder wordt gekeken naar lineaire tv zal het in de toekomst wel lastiger worden om bereik op te bouwen. Video on demand zal steeds meer van het bereik afsnoepen en dit extra bereik zal kostbaar worden om (extra) in te kopen. Voorlopig blijft vooral overeind dat TV een bewezen meer efficiënt en effectief – en creatief medium blijft, zowel voor korte termijn sales activatie als lange termijn brand building.

Het hele artikel kunt u hier terug lezen