Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Dit moet je weten over online adverteren

“No one in this room should be spending a penny online for awareness”

Ik kan natuurlijk vragen van wie deze uitspraak is. Ik ben er bijna 100 % zeker van dat niemand die deze blog leest het weet. En dat is eigenlijk wel jammer, want de man die dit zei heeft ongelofelijk veel kennis over online adverteren. Zijn organisatie is voor serieuze adverteerders én online marketeers de bron van informatie en kennis.

Veel van onze nieuwsbrieflezers spenderen maandelijks veel geld bij Google en andere social-kanalen. Vaak via online adviseurs, in de hoop er veel business mee te behalen. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google samen met Facebook een aandeel heeft van 70 % van de wereldwijde omzet aan advertentie bestedingen. Onder het mom van ‘dat je precies weet wat je doet en alles kunt meten’, wordt vaak een te groot deel van het reclamebudget online besteed.

Wat meten wij nou eigenlijk?

Wanneer groei van je onderneming op langere termijn één van jouw doelen is, dan is het zeker de moeite waard niet alleen te luisteren naar technisch georiënteerde ‘marketeers’ van online bureaus, maar ook iets verder te zoeken en bijvoorbeeld je licht op te steken op Digital Marketer. En informatie en feiten te verzamelen over het hele speelveld dat nog steeds marketing heet.

De uitspraak hierboven is gedaan door Ryan Deiss, de oprichter en eigenaar van Digital Marketer. Tijdens een workshop met adverteerders die jaren lang intensief gebruik hebben gemaakt van radioreclame vertelde hij ze de 8 belangrijkste dingen die door online marketing kunnen worden gerealiseerd. Nummer 1 was “awareness” of wel bekendheid.
Zijn uitspraak dat je geen Euro moest besteden online aan het verhogen van ‘bekendheid’ via online had wel impact. Aansluitend zei hij daar over: ”De kosten om met online naamsbekendheid te creëren zijn vele malen hoger in vergelijking met radio. Je moet juist het hoge bezoek aan jouw website, die radio makkelijk en snel weet te realiseren, maximaal weten te converteren”.

Met 50 % minder online budget toch hogere conversie

De rest van de dag heeft hij die adverteerders geleerd hoe ze meer online leads en een hogere conversie kunnen realiseren en tegelijkertijd hun online reclamebudget kunnen halveren. Ryan kreeg aan het eind van de dag een donderend applaus. Ondernemers zijn gek op eerlijke, transparante experts.
Nou hoor ik je denken: waarom vertel jij ons dit allemaal? Nou dat is nogal simpel. Wij komen bij veel retailers, bedrijven en instellingen die gouden bergen worden beloofd, door vooral veel en ook vaak alles van hun reclamebudget op online in te zetten. Goed bedoelde adviezen van vaak online specialisten die spreken over sales-funnels, meetbaarheid en conversie, maar weinig kennis hebben van het totaalplaatje als het gaat over communicatie en marketing.
Natuurlijk kan je vaak de traffic naar de website verhogen en ja, je ziet precies hoeveel van die traffic omgezet wordt in bestellingen of inschrijvingen voor nieuwsbrieven. En hoe leuk is het als je eindelijk boven in de Google zoekresultaten staat….voor een weekje. En het is zeker goed om te testen of een rode banner of knop beter scoort dan een groene. Maar wat meet je dan eigenlijk precies?

Online is slechts een onderdeel

Dat iemand besluit om deze keer wel te klikken op jouw banner of vermelding in de zoekresultaten in Google zegt niets over alleen die online investering die is gedaan. Wat heb je als adverteerder vóór die tijd al geïnvesteerd in naamsbekendheid via krant, buitenreclame, radio, sponsoring of televisie? En wat gebeurt er in de markt, bij de concurrentie etc., etc. Of wat heeft die consument net van de buurman voor verhaal gehoord? Met andere woorden, ja: je kunt online alles meten, maar je weet lang niet altijd wat je meet.
Ken jij winkeliers en ondernemers met blijvende hoge resultaten in verkoop, nu ze volledig inzetten op online? Nou, ik niet. Ik ken er wel een aantal die na lang proberen en investeren én ook goed evalueren tot de conclusie zijn gekomen, dat er weinig langdurige en vooral rendabele klantrelaties werden opgebouwd door uitsluitend online in te zetten. En dat hun naamsbekendheid en ‘direct’ bezoek aan de website maar niet wilde groeien.

Alleen de juiste mix heeft succes

Ik vraag mij dan ook af hoeveel cross-mediaal adviezen er aan retailers en andere adverteerders worden gegeven? Een combinatie van offline én online adverteren. Ik krijg verrassend weinig verzoeken van online bureaus voor een offerte voor een gecombineerde aanpak. De grote merken weten het en doen het. Zij kennen de cijfers. Google heeft het gelukkig nu ook door: “Wanneer u een deel van uw online budget inzet voor radio of televisie, zorgt dat voor een sterke verhoging van uw traffic en conversie”. Daar is het voor u toch om te doen. Dat radio- of tv-reclame ook nog een je naamsbekendheid extra verhoogd is op langere termijn mooi meegenomen.

Wees kritisch bij de inzet van uw reclame-euro en weet goed wat u meet. Ik wens u succes met uw volgende (cross-mediale) reclamecampagne.

Zou u meer willen weten over online adverteren? Neem contact op met een van onze collega’s via commercie@rtvnoord.nl.