Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Opvallen met jouw merk?

Opvallen en op het juiste moment in het brein zitten.

De manier waarop we naar merkgroei kijken is de afgelopen jaren veranderd. Om succesvol te zijn als merk, en je merk te laten groeien, is het van cruciaal belang om op te vallen en aanwezig te zijn op het moment van de koopbeslissing.

Merken groeien door mentaal en fysiek aanwezig te zijn op het moment dat het ertoe doet. Mentale beschikbaarheid gaat over de linkjes die je in je hoofd aan een merk koppelt, merkelementen die je kunt waarnemen zoals kleuren, font, jingle of iconen. En die zijn voornamelijk belangrijk in relatie tot de relevante koop -of behoeften situaties waarin men aan het merk zou moeten denken. Bijvoorbeeld: ‘onderweg’, ‘na het sporten’ of ‘met vriendinnen’.

Hoe zorg je dat je opvalt met je merk?

Uit onderzoek van Blauw blijkt dat de beste manier om op te vallen is, door je te onderscheiden van de branche. Want als jij je gedraagt in de stijl van de branche, dan maak je waarschijnlijk geen reclame voor jouw merk, maar voor de hele branche.

Onderscheidende merkelementen

De meeste spelers in de financiële sector kiezen voor een blauw logo (mensen associëren de kleur blauw met vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid) Maar je valt in deze sector met een blauw logo dus minder op en is het slimmer om juist voor een andere kleur te kiezen. Dit geldt voor iedere sector. Zo zijn er in de modebranche veel merken die rood in hun logo gebruiken, vaak in combinatie met zwart en/of wit. Consumenten halen daardoor merkelementen van verschillende merken door elkaar. Een merk dat afwijkt van de andere kledingmerken is bijvoorbeeld Miss Etam, zij weten door hun afwijkende paarse kleur de aandacht te pakken. Consumenten herkennen Miss Etam aan de kleur van het logo.

Afwijkende situaties waarbij consumenten aan jouw merk kunnen of moeten denken

Het is belangrijk om niet alleen qua merkelementen voor een andere aanpak te kiezen maar ook de momenten te claimen waarop jij met jouw merk de aandacht wilt trekken, en onderscheid je daarin ook van de rest. Obvion hypotheken doet dit door af te wijken van andere hypotheekverstrekkers en claimen het moment van een hypotheek afsluiten als je nog geen vast contract hebt. Tele2 was één van de eerste telecomaanbieders die met hun merkstrategie afweek van de rest door het moment te claimen in de behoefte in het streamen van Netflix, YouTube of Spotify. Niet omdat het moet, maar…

Belangrijk om goed uit te zoeken:

1. Op welke momenten consumenten aan jouw merk denken.

2. Welke momenten je nog meer kunt claimen om consumenten ook op andere momenten aan jouw merk te laten denken.

3. Wat je sterkste merkelementen zijn.

4. Wat de marktpositie van jouw merk is.

 

Bron: MarketingOnline.nl / Blauw Research