Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Sarah Jessica Parker koopt bij (de) Blokker?

U kent haar ongetwijfeld, de mooie blonde dame, vooral bekend van ‘Sex and the City’: Sarah Jessica Parker. Tegenwoordig schijnt ze voor de Blokker te werken! In een prachtige commercial showt ze haar pas aangekochte huishoudelijke artikelen. Ze heeft ze gekocht bij (de nieuwe) Blokker in Amsterdam. Leuke commercial, maar hij kwam bij mij toch wat ongeloofwaardig over. Voor mij is Sarah een glamourvrouw van de peperdure tassen, onbetaalbare schoenen en dito parfums. Ik zie weinig overeenkomsten met de identiteit van Blokker, ook niet met de nieuwe Blokker.

De nieuwe winkelformule

Ik ben er eens ingedoken en heb een flink aantal reacties van (retail) specialisten beluisterd. De meningen over de nieuwe formule zijn erg verdeeld. Feit is wel dat Blokker ballen toont en geen halve maatregelen neemt. Het aantal producten is fors teruggebracht naar maximaal 5.000 in de winkels. Online worden er echter 35.000 producten aangeboden. Deze aanpak heeft geresulteerd in meer rust en overzicht in de nieuwe winkels. Naast aanpassingen van het assortiment, streeft men naar een heldere positionering en naar het wegpoetsen van het oubollige imago. In de winkels is alles voor ‘thuis’ te vinden. ‘Van een huis een thuis maken’ luidt dan ook de nieuwe slogan. Lijkt mij overigens een tamelijk overdreven en nutteloze toevoeging. Iedereen weet wel zo ongeveer wat Blokker verkoopt, maar met deze slogan zou men de indruk kunnen krijgen dat er ook meubels in het assortiment zijn opgenomen.

blokkerKwaliteit

Op 4 mei ben ik de nieuwe winkel in Amsterdam maar eens binnengestapt en ik moet zeggen, prachtig! Geen halfslachtige make-over, maar inderdaad een geheel nieuwe formule met een veel duidelijker profiel dan het oude Blokker (rommelige dorpswinkel). Blokker springt voor een deel in het gat dat door het vertrek van V&D is achtergelaten en de winkel concurreert niet meer halfbakken (op prijs) met de Action. In de schappen zie je over het algemeen kwaliteitsproducten in twee of drie prijsvarianten, waarvan de goedkoopste variant nog steeds een kwaliteitsproduct is. Goed gedaan!

Sarah vs. George Cloony

De tijd zal ons leren of Blokker een goede keuze heeft gemaakt. Ik heb het idee dat het wel erg laat is en ik ben heel benieuwd of Sarah ook de komende jaren aan het merk Blokker verbonden zal blijven. Als Blokker in staat is om haar voor langere tijd aan het merk te binden, dan zou het kunnen werken. Ik hoef alleen maar te verwijzen naar het succes van Nespresso door gebruik te maken van de George Clooney. Voorlopig heb ik het idee dat Sarah alleen maar ‘merkruis’ zal veroorzaken, maar van mij mag het een succes worden. Al was het alleen maar omdat ik Sarah dan af en toe even voorbij zie komen.

Fred Többen