Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Hoe overtuigt u luisteraars met uw radiocommercial? Deel 1: Sociale bewijskracht

Als u zich een klein beetje verdiept in marketing, komt de naam Robert Cialdini al snel boven water. Cialdini is een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie, die dat vakgebied op prachtige wijze weet te combineren met marketing. Cialdini zette 7 beïnvloedingsprincipes op een rij, waarmee u consumenten kunt overtuigen van uw product of dienst. Sociale bewijskracht is er daar één van.

In deze serie lichten we Cialdini’s beïnvloedingsprincipes toe, aan de hand van voorbeelden in radiocommercials. Want ook via een radiocommercial zijn deze principes goed toe te passen.  In deze eerste blog: Sociale bewijskracht.

Sociale bewijskracht op radio

Consumenten vinden het fijn om anderen te volgen in hun keuzes. Daarom zijn websites als Zoover zo populair. Ze laten zien wat anderen vonden van hun aankoop. Op basis daarvan kan de consument zijn eigen keuze maken. We zoeken bevestiging voordat we een aankoop doen.

Hoe past u dit toe in een radiocommercial?

Omdat we graag bevestiging krijgen dat we een juiste keuze maken, kunt u reviews laten horen in uw commercial. In de meeste gevallen haalt u deze gewoon uit uw eigen klanten, want het is natuurlijk veel sterker als het ook nog écht is. U kunt ook verwijzen naar alle reviews op uw website. Als anderen blij zijn met hun keuze voor uw dienst/product, dan is de kans groter dat meerdere mensen overgaan tot aankoop.

Voorbeeld sociale bewijskracht

Dit principe van sociale bewijskracht wordt onder andere toegepast in de commercial van ZorgPlaza Roden, de commercial draait op Radio Noord:

Man: “Na de operatie aan mijn heup werd ik iets minder mobiel. Vooral opstaan van de bank was lastig. Omdat ik wel actief wil blijven, heb ik bij ZorgPlaza een sta-op-stoel gekocht. De stoel is helemaal op maat gemaakt. Wát een fijne oplossing.”

Beluister de commercial: ZorgPlaza

Bent u benieuwd naar de andere beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini?

Lees hier deel 2 over schaarste
Lees hier deel 3 over autoriteit