Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

“Televisie is helemaal niet dood!”

Dit verkondigde Mark Ritson tijdens Tell A Vision begin oktober in België over de toekomst van televisie. Maar ook in Nederland wordt er minder lineaire televisie gekeken toch? Ritson vindt dat we maar eens goed in de cijfers moeten duiken.

Een kwestie van perceptie

We worden toch om onze oren geslagen met allerlei feiten en cijfers dat de (video) views op Facebook en YouTube sky high zijn en dat de traditionele TV-zenders daar zwaar onder lijden? Het gaat volgens Ritson echter om de perceptie. Ritson heeft namelijk een simpele verklaring voor de reden dat online video ‘veel groter’ wordt of al is dan TV. ,,De mensen die bij tech- en social mediabedrijven werken, liegen ons voor.” En ze komen er mee weg door statistieken met elkaar te vergelijken die niet met elkaar te vergelijken zijn.”

Voorbeeld

Hij neemt daarvoor het WK voetbal in Brazilië van 2014 als voorbeeld. ESPN meldde gemiddeld 4,6 miljoen kijkers te hebben per wedstrijd, terwijl de digitale wereld repte over 115 miljoen digitale views. ,,Een digitale view heb je al snel,’’ zegt de Australiër. ,,Als je op je mobiel langs een video scrollt en je hebt twee seconden gekeken, dan is dat al één view. Zo kom je dus al snel op 115 miljoen views. Wat als ik de digitale view omzet in een ‘gemiddelde permanente TV-view’ (lees: je zit voor de buis en kijkt veel meer dan die twee seconden naar het beeldscherm). Dan kom ik uit op 300.000.” Maar, de gemiddelde marketeer trapt er volgens hem in en gaat zijn reclamebudget heroverwegen.

TV is niet dood

Televisie is gewoon nog steeds hét massabereiksmedium dat het vroeger was. En heeft ook nog eens de meeste impact. En bereik plus impact is de gouden formule voor alles en iedereen die reclame maakt.

Ritson concludeert: Tv is verre van dood, maar gaat een interessant decennium tegemoet. Digitale video vervangt TV niet, onderstreept hij. En met TV weet je als marketeer wat je krijgt voor je geld (lees: bereik en impact), terwijl je dat bij online adverteren nog maar moet afwachten. Om af te sluiten met het volgende statement: ,,De enige manier waarop Google en Facebook TV zullen verslaan, is door TV op te kopen en het vervolgens af te sluiten.”

De hele presentatie van Ritson is hier te zien.