Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Trends in 2020 op radio en tv

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Welke trends op gebied van commercials gaan we zien in 2020? En met welke trends wilt u meegaan? We zetten onze selectie op gebied van radio en tv voor u op een rij.

Trend 1: Het combineren van kanalen

Geïntegreerde marketing, oftewel het verspreiden van uw boodschap via verschillende kanalen is de trend van nu. Niks meer ‘we adverteren alleen via Facebook’. Het grote voordeel van adverteren via meerdere kanalen is dat de ontvanger de boodschap op allerlei manieren, van meerdere kanten en op verschillende tijdstippen krijgt. Uw merk komt zo voortdurend op zijn/haar pad. Zeker met een goede segmentatie of slimme mix lijkt het alsof het altijd over uw merk of bedrijf gaat. PostNL deed onlangs een test met de combinatie direct mail (via de brievenbus) en tv. De bereidheid tot een aankoop steeg met 372% wanneer tv ook werd ingezet. Deze combinatie was  een gouden vondst in het onderzoek.

Trend 2: Skip de introductie

Hoe meer mogelijkheden erbij komen op gebied van marketing, hoe meer prikkels we te verwerken krijgen. We kunnen steeds beter scannen wat belangrijk voor ons is en wat niet. Saaie commercials gaan aan ons voorbij, bijzondere dingen blijven hangen. In commercials is het meer en meer van belang dat we vanaf de eerste seconde de aandacht vasthouden. Onderzoek van Wistia bewijst dat korte video’s meer ‘engaging’ zijn.

Opvallen op radio vanaf de eerste seconde

Zet bij radio een audiologo in (een eigen tune, gezongen tekst of herkenbare toon). Door middel van zo’n audiologo heeft u direct de aandacht. Het zorgt voor een betere herkenning & herinnering van de commercial. Bekijk hier een eerdere blog voor meer info over audiologo’s. Ook kunt u kiezen voor een opvallend geluid (fluitje, een schreeuw, fluisterende stem of beltoon). Op die manier is de luisteraar even getriggerd en zal deze verder luisteren.

Opvallen op tv vanaf de eerste seconde

Ook bij tv is de eerste seconde van belang, hoewel u hier nog wel iets meer tijd heeft om de kijker te overtuigen. Echter, de tv-kijker is ook snel afgeleid. Een mooi voorbeeld van een opvallende commercial is die van Young Capital. Zij richten zich op jonge mensen, deze commercial hangt van prikkels aan elkaar, waardoor de doelgroep zich vast aangesproken voelt 😉 Natuurlijk zijn er ook minder heftige versies van aandacht grijpen, kijk vooral wat past bij uw doelgroep.

Trend 3: Echte mensen en verhalen

We zien het steeds meer. Echte mensen, met echte verhalen. Zelfs influencers gaan met deze trend mee, door ook foto’s zonder make-up te plaatsen, foto’s te plaatsen van achter de schermen en ‘het gewone leven’. Ook in commercials zie je deze trend. Denk aan de families van Albert Heijn en Jumbo, we zien ze in herkenbare situaties. En hoewel het strak geregisseerd en gestyled is, líjkt het niet zo. Een andere manier om uw verhaal te vertellen, is om zelf de spotlights op te zoeken. Zo zet CoolBlue hun eigen bezorgers in bij reclames in plaats van modellen. En zo spreekt Anneke Bosker van Bosker Meubelen haar eigen radiocommercial in. Weg met de stockfoto’s, tijd voor een authentieke uitstraling.

Beluister hier: Radiocommercial Bosker Meubelen

Trend 4: Storytelling in commercials

Verhalen raken ons gevoel, nemen ons mee op een emotionele achtbaan, waardoor we gefascineerd blijven. Daar komt bij dat we verhalen veel beter kunnen onthouden dan ‘droge’ informatie. Verhalen zijn dan ook ideaal om kennis, informatie, vaardigheden en ervaringen over te dragen. Door het vertellen van uw authentieke verhaal, verbind u potentiële klanten op gevoelsniveau aan uw bedrijf. Maar hoe doet u dat? Mooie voorbeelden op tv zijn er al wel, denk bijvoorbeeld aan de mooie verhalen van Unox. Of die van Calvé Pindakaas. Op radio zijn de commercials van Radio Raakt een leuk voorbeeld voor de inzet van storytelling. Of de commercial van Timpweg Raamdecoratie.

Voorbeeld storytelling radiocommercial:

Timpweg radiocommercial

Voorbeeld storytelling tv-commercial: