Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Waarom “Ik ken mijn doelgroep” altijd fout is

Als het gaat om marketing, is het van groot belang dat u uw doelgroep kent. Het is het uitgangspunt voor het ontwerpen of verbeteren van uw product of dienst. Helaas wordt het kennen van de doelgroep soms verward met aannames over de doelgroep. Daarom is de uitspraak “Ik ken mijn doelgroep” altijd fout. Want waar baseert u die uitspraak op?

De kans dat u ook aannames maakt over uw doelgroep is aanwezig. Maar hoe gaat u dit verbeteren en zorgen voor feitelijke en betrouwbare informatie over de doelgroep?

Haal informatie uit uw bedrijf

Om meer te weten te komen over uw doelgroep, kunt u binnen uw eigen bedrijf op zoek. Een goede plek om hier mee te beginnen is bij uw collega’s die verantwoordelijk zijn voor de marketing, als het goed is beschikken zij over demografische informatie, voorkeuren of zelfs marktonderzoeken. Heeft u geen marketingafdeling? Dan zijn er vast branche onderzoeken beschikbaar. Denk hierbij ook aan winkeliersverenigingen, uw bank, de KVK of het CBS.

De tweede plek waar u kunt zoeken is de klantenservice of degene die uw klanten het eerste zien of spreken. Dagelijks staan zij in contact met de doelgroep, uit de gesprekken met de klantenservice kunt u veel informatie halen over wie uw doelgroep is, wat zij willen en ook belangrijk, wat zij niet willen.

De derde plek waar u informatie vindt, is bij de afdeling verkoop. Dagelijks overtuigen zij mensen om uw product te kopen. Zij weten vaak wat de doelgroep “triggered” om tot aankoop over te gaan. Welke argumenten zijn effectief en waar kunt u dus zwaarder op inzetten?

Zoek het in de buitenwereld

Uw doelgroep is misschien niet aanwezig binnen uw bedrijf. Hoewel uw bedrijf veel informatie bezit over de doelgroep, is dit allemaal tweedehands informatie. Vertaling van wat de doelgroep doet of zegt. Daarom is het erg belangrijk om uw doelgroep op te zoeken. Alleen dan kunt u zien en meemaken hoe het echt zit. Kwalitatief onderzoek wordt als snel geassocieerd met hoge kosten en veel tijdsverlies. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Vrienden en familie

Misschien zijn er mensen binnen uw vrienden en/of familiekring te vinden die binnen uw doelgroep vallen. Zet bijvoorbeeld eens een berichtje op uw Facebookpagina of vraag ze privé of u een keer een kop koffie samen kan drinken om een idee te krijgen van wie zij zijn, wat ze willen en wat zij zouden doen.

In het wild

Als u er voor open staat, kan het tot mooie resultaten leiden. Zoek uw doelgroep op in de straat. Ga hier het gesprek aan. Alle informatie die zij met u delen, helpt mee om een beter beeld te krijgen van de doelgroep.

En nu?

Het doel van al deze informatie verzamelen? Empathie opbouwen voor de doelgroep. Op het moment dat u de doelgroep analyseert, observeert of gesprekken met de doelgroep voert, zult u meer details horen dan wanneer u alles zelf invult. Zelfs op basis van cijfers. U komt er bijvoorbeeld achter waar de doelgroep over twijfelt voordat zij tot aankoop overgaan. Of u leert welke social media platformen uw doelgroep gebruikt. Dingen die u niet uit de verkoopcijfers haalt. Zo kunt u uw doelgroep indelen op motivatie of problematiek. Deze factoren zijn veel preciezer dan oppervlakkige factoren zoals geografische locatie of leeftijd. Het uiteindelijke doel is de doelgroep beter begrijpen om hem te helpen kiezen.

Het hele artikel kunt u hier lezen