Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Wat u nog niet wist over online bannering

Ieder jaar nemen de bestedingen in online marketing nog toe. Wereldwijd werd in 2014 ongeveer 51,8 miljard dollar besteed aan display marketing (online bannering). De verwachting voor 2016 is dat dat naar 74,4 miljard zal stijgen. In Nederland was de besteding in de eerste helft van 2014 292 miljoen euro. Flinke bedragen. Ook bij RTV Noord zien we de stijgende lijn. Toch worden er veel artikelen online geschreven over het effect (of het ontbreken daarvan) van display marketing.

Onenigheid bij onderzoekers
Er zijn de afgelopen jaren diverse onderzoeken gedaan naar het effect van online bannering. De uitslagen wijken sterk af. In het ene onderzoek wordt gezegd dat display advertising dood is, in het andere artikel wordt het juist aangeprezen. Maar wat is nu waar? Laten we proberen daar een antwoord op te krijgen in dit artikel.

CTR, wat is dat?
De enorme bestedingen wereldwijd geven een indicatie van de werking van online bannering, echter zijn deze niet leidend. Binnen display marketing is ook de CTR van belang. CTR betekent Click Through Rate (doorklikpercentage). Stel: een online banner wordt 100.000 keer vertoond en er wordt 100 keer op geklikt door bezoekers. Het doorklikpercentage (CTR) is dan 0,1%. De gemiddelde CTR was in de afgelopen maanden in Nederland ongeveer 0,17%.

Of het werkt, bepaalt u bijna helemaal zelf
Moeten we ons nu gaan vastpinnen op de CTR van een campagne? Nee. Display marketing campagnes zijn in eerste instantie erg geschikt om de naamsbekendheid te verbeteren. Daarnaast is het perfect te gebruiken voor de branding van een merk of organisatie. Het gaat er dan meer om hoeveel mensen de banner hebben gezien, dan de hoeveelheid kliks op de banner.
Daarnaast kunt u voor een groot deel zelf bepalen of een online bannercampagne succes heeft.

De drie belangrijkste tips:

  • Wat is uw boodschap? Schrijf deze vanuit de ontvanger, dus bedenk van tevoren waarom de boodschap interessant is voor het publiek (what’s in it for me?). Heeft u een actie? Communiceer die dan. Een tegoedbon downloaden, 3=2 acties, tijdelijke kortingsacties of een klein cadeautje, wij Nederlanders zijn er gek op. Een vraag stellen helpt ook, geef in de banner antwoord op die vraag. Zo laat u zien waarom mensen bij u moeten zijn.
  • Neem de opmaak serieus. Laat de bannerset opmaken door een professional die weet hoe de techniek werkt én wat werkt qua opmaak. Zit er een button in contrastkleur in de laatste slide? Staat in iedere slide het logo? Is er 1 boodschap en is de banner duidelijk? Allemaal design, en dat is erg belangrijk in het succes van uw campagne.
  • Kijk of uw eigen doelgroep wordt bereikt. Een merk dat zich vooral richt op kinderen, zullen wij niet snel aanraden om display marketing in te zetten bij RTV Noord. Die doelgroep bevindt zich niet in grote getalen op onze website. Check dus eerst wie uw doelgroep is, en of deze aanwezig is op het platform waar u adverteert. Bekijk ook wanneer het interessant is om de advertentie te plaatsen. De periode is voor veel producten relevant. Bijvoorbeeld: In de zomer hebben mensen vaak meer tijd voor hun hobby’s door de vakantie (bijv. klussen, sporten, gamen, creatief etc.). In de winter is men meer dan in de andere jaargetijden op zoek naar gezelligheid in huis (wonen, slapen, decoratie etc.)

Wilt u meer weten over het inzetten van online banners bij RTV Noord? Er zijn zowel mogelijkheden op onze website, áls in onze mobiele apps. Onze accountmanagers helpen u graag bij het maken van een passende keuze. Neem gerust contact op met ons.