Heeft u vragen? Bel ons: 050-318 66 55

Workshop over 50-plussers. Bent u erbij?

Nederland vergrijst! Het aantal 50-plussers stijgt de komende jaren spectaculair. Meer dan 5 miljoen Nederlanders zijn boven de vijftig jaar. In 2020 is 40 procent van de bevolking boven de 50 jaar. De verwachting is dat in 2025 het aantal 50-plussers is gestegen tot zeven miljoen mensen. Daarmee maakt deze groep 43% uit van het totale aantal Nederlanders.  Deze nieuwe senioren weten wat ze willen, zijn daadkrachtig en koopkrachtig. Maar de ene 50-plusser is zeker de andere niet. Wat beweegt 50-plussers, aan welke producten en diensten heeft men behoefte en hoe kan men deze doelgroep het beste bereiken? RTV Noord gaat u helpen om deze vragen te beantwoorden. In 2018 organiseren we in samenwerking met een aantal specialisten, een workshop seniorenmarketing. Wilt u erbij zijn? Meldt u zich hier dan alvast aan. Vooraf wat meer informatie over deze workshop? Bel of mail dan met Fred Többen ftobben@rtvnoord.nl/mobiel 06-55757684. Vooruitlopend op deze workshop hierbij alvast een aantal insights.

Gebruik leeftijd niet als segmentatie

Tijdens de gesprekken met onze adverteerders over dit onderwerp wordt vaak gesproken over het bereiken van mensen in een bepaalde leeftijdscategorie. Leeftijd is echter geen betrouwbare voorspeller van (aankoop)gedrag. Het betreft een hele grote, brede doelgroep en de mensen in deze doelgroep verschillen enorm van elkaar. Dé vijftiger of dé zestiger bestaat niet. Denk wat langer na over de vraag voor wie het product of de dienst bedoeld is en hoe je hem of haar zo goed mogelijk aanspreekt.

Speel in op levensfases, interesses en gebeurtenissen

De vijftigplusser bestaat niet. Eén marketingaanpak voor vijftigplussers bestaat niet. En één kanaal voor alle vijftigplussers bestaat ook niet. Wat werkt wel? Focus de marketingaanpak op de verschillende levensfases, interesses en gebeurtenissen die horen bij de 2e levenshelft bijvoorbeeld; met pensioen gaan, de wens om de wereld te ontdekken, overlijden van een partner, kinderen die uit huis gaan (empty nest), ziek worden en verzorging nodig hebben, keus om naar een verzorgingshuis te gaan (of juist langer thuis blijven wonen), echtscheiding (zeer veel voorkomend bij 50+), starten van een eigen bedrijf (seniorpreneurship), de zorg voor een ouder (mantelzorg). Bedenk bij welke fase, interesse of gebeurtenis in het leven van de plusser uw product of dienst past. Maak per groep een passende communicatiestrategie met een boodschap die de ontvanger echt aanspreekt (het juiste gebruik van beelden en woorden).

Spreek ouderen niet aan als oud, zij voelen zich gemiddeld 10 jaar jonger

Zeker boven de dertig voelt men zich jonger dan de werkelijke leeftijd. Dit geldt zeker ook voor 50-plussers. Onderzoek toont aan dat ze zich gemiddeld 10 jaar jonger voelen. Ze willen dan ook niet als oud, oudere of senior aangesproken worden. Spreek ze aan op hun rol (opa of oma), op hun interesse (wereldreiziger), of op hun passie (kunstliefhebber) en gebruik beelden waarbij de doelgroep zichzelf herkent – rekening houdend met het feit dat de plusser zichzelf 10 jaar jonger voelt.

Ook online

Het idee dat ouderen niet online actief zijn, is compleet achterhaald. Bijna alle ouderen tot 75 jaar zijn online actief. Boven 75 jaar neemt het internetgebruik af, maar nog steeds 50 % van de bevolking in deze leeftijd is online actief. Naast offline-mediakanalen zijn dus ook de online-kanalen geschikt om uw potentiële klanten te bereiken.

Ouderen geven zeker geld uit, maar ze houden van besparen als dit mogelijk is

De babyboomers hebben vaak hun vermogen zelf opgebouwd door hard te werken en zuinig te leven. Deze groep heeft behoorlijk wat te besteden – 80% van het vermogen in Nederland is in handen van deze groep. Ze geven ook zeker geld uit: zij kopen nieuwe auto’s, gaan op reis of schenken aan hun kinderen. Maar ze houden niet van verspilling. Als ze kunnen besparen, of iets gratis krijgen, dan doen ze dit. Ze zijn zeer prijsbewust en vergelijken verschillende aanbieders als het gaat om aanbiedingen. Gebruik dit in uw marketingaanpak. Korting geven werkt, maar zorg dat dit geen standaard wordt. Geef liever iets extra’s cadeau als tijdelijk aanbod, om de klant voor je te winnen of een aankoop naar voren te halen. Dit waren een aantal aspecten om rekening mee te houden maar er is veel meer en is veel over te discussiëren en dat gaan we in 2018 doen tijdens de workshop over dit onderwerp. Reserveer alvast uw plek tijdens de workshop de hoeveelheid beschikbare plaatsen is beperkt.

 

Klik hier om uw plek voor de workshop te reserveren

 

 

Bronnen: Bindinc, Bureau Vijftig